arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Brexit: Verhuisbedrijf Henneken heeft de zaakjes op orde!

Wat doe je als ondernemer als je voor ruim een derde van de omzet afhankelijk bent van het Verenigd Koninkrijk? Dan wil je vóór de Brexit de import- en exportzaken op orde hebben. Dit is precies wat Verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer heeft gedaan. Zodra de Brexit een feit is, worden ze zelf expediteur. De douaneformaliteiten regelen ze samen met Beurtvaartadres.

Toen de Britse bevolking voor de Brexit stemde, was het even slikken voor eigenaar Lauwrens de Jong van Verhuisbedrijf Henneken. Als verhuisspecialist naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland wist hij: er gaat veel veranderen. De markt krimpt, op den duur gaan minder expats over en weer verhuizen en de douaneformaliteiten nemen toe. Kortom: eind 2018 was het tijd voor actie!

Regeren is vooruitzien

Verhuisbedrijf Henneken bestaat bijna 150 jaar en is marktleider in verhuizingen van en naar het Verenigd Koninkrijk. De Brexit kan het bedrijf dus flink raken. De Jong: “Gelukkig zien we het Brexit-gevaar al een tijdje op ons afkomen.” De Brexit komt er zeker, daarom heeft het bedrijf zich goed voorbereid in samenwerking met evofenedex en Beurtvaartadres.  

“Eind 2018 zijn we met een Brexit-voucher een adviestraject met evofenedex ingegaan”, gaat De Jong verder. “De mogelijke risico’s voor ons zijn in kaart gebracht. Een risico is mogelijke chaos als op het allerlaatste moment 35.000 Nederlandse bedrijven hun douaneformaliteiten gaan regelen. Dit willen we graag voor zijn. Onze oplossing: zelf expediteur worden en de douaneformaliteiten zelf regelen. Voor dit proces hebben we de tijd genomen. Je zit met het aanvragen van transit-vergunningen, het opleiden van je medewerkers en het vinden van aangiftesoftware en ondersteuning.”

Beurtvaartadres als back-up

“Via evofenedex kwamen we bij Beurtvaartadres uit. Ik kende ze al van de vrachtbrieven, maar nog niet rondom import- en exportzaken. Samen hebben we het hele aangifteproces ingericht en geoptimaliseerd. We werken nu met de aangiftesoftware van Beurtvaartadres. Verder kunnen we op ze terugvallen als we vragen hebben. Omdat we straks ineens zelf expediteur zijn, is het fijn om ervaren experts achter de hand te hebben. En dan niet alleen voor de software, maar ook inhoudelijk bij het invullen van de formulieren en de aangiften. Met deze servicedesk koop je zekerheid en vertrouwen in!”

Ondernemerskansen

Lauwrens de Jong ziet ook kansen in de Brexit. “Verhuizingen naar het Verenigd Koninkrijk worden een specialisme. Waardoor minder partijen de dienst gaan aanbieden. Verder worden we straks als expediteur bijvoorbeeld door andere verhuisbedrijven ingeschakeld. Wij hebben ons netwerk in beide landen goed op orde, hebben de nodige volume voor wekelijkse transporten en regelen alle douaneformaliteiten straks zelf. Genoeg kansen voor de toekomst, mede vanwege de vertrouwde back-up van de specialisten van Beurtvaartadres. Ik zie de toekomst dus zeker zonnig tegemoet voor het verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk! ”

De Brexit: Beurtvaartadres kan u ondersteunen

Handelt u ook met het Verenigd Koninkrijk? Bereid u goed voor en neem nu nog maatregelen. Heeft u hierbij hulp nodig? Beurtvaartadres kan u ondersteunen. Kijk voor meer informatie op onze speciale Brexit-pagina. 

Brexit: Verhuisbedrijf Henneken heeft de zaakjes op orde!

Ridvan Taci
Ridvan Taci
Manager sales import en export