arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat
Papierloos de grens over in 20 landen

Landen die de eCMR accepteren

In 1956 is door de Verenigde Naties het CMR-verdrag opgesteld met als doel een uniform juridisch kader te bieden voor het (inter)nationale goederenverkeer over de weg. Het verdrag is geratificeerd door de meeste landen in Europa, maar ook door verschillende landen buiten Europa.

In februari 2008 is er een aanvullend e-protocol toegevoegd aan het CMR-Verdrag, dat in juni 2011 in werking is getreden. Het E-protocol biedt een juridisch kader en juridische standaarden voor het gebruik van elektronische middelen bij het vastleggen van de CMR-vrachtbrief. Vele landen hebben het verdrag ondertekend, waarna hun regeringen dit nog moeten bekrachtigen (ratificeren). Een goed voorbeeld daarvan is België. Daar is het e-CMR-protocol getekend, maar nog niet geratificeerd. Na deze ratificatie kan men de digitale vrachtbrief in het betreffende land gebruiken. 

e-CMR accepterende landen:

En landen die het eCMR protocol nog niet hebben geratificeerd?

Helaas hebben nog niet alle landen, waar Nederlandse bedrijven naartoe exporteren, het eCMR-protocol geratificeerd. In deze landen dient u naast de digitale vrachtbrief ook een papieren vrachtbrief te gebruiken. Het gaat met name om Duitsland, Oostenrijk en Italië.

De digitale vrachtbrief houdt haar waarde op het gebied van transparantie en het realtime inzicht in de goederenbewegingen. Door de digitale vrachtbrief zien alle partijen in de supply chain waar de lading én de emballage zich bevinden. U als vervoerder, verlader of eindklant weet met TransFollow precies waar de zending is en wanneer de levering verwacht wordt. Hier kunt u meer informatie vinden over de juridische status van de digitale vrachtbrief in Duitsland.

Paul Knoop
Paul Knoop
Business Unit Manager Digitale vrachtbrief

Benelux

Lees hier meer over de Beneluxbeschikking