Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment
Gebruikerservaring

Jan de Rijk Logistics

Jan de Rijk digitaliseert met TransFollow. De distributieritten voor verschillende klanten verlopen nu met de eCMR


   Meer over de Digitale vrachtbrief 

De vrachtwagens van logistiek dienstverlener Jan de Rijk Logistics zijn een vertrouwd gezicht op de Europese wegen. De distributietak richt zich onder andere op winkelstraatdistributie in de gehele Benelux. Tot de klanten behoren diverse non-food retailers in het schoenen-, huishoud-, speelgoed- en kledingsegment. De filialen van deze retailers worden dagelijks bevoorraad.

Vanuit de vier cross-docklocaties in het eigen Benelux-netwerk worden dagelijks winkels, zorginstellingen en bedrijven bevoorraad. Dit gebeurde tot voor kort met de papieren CMR. Het resultaat: grote stapels papier met veel handmatig sorteerwerk, lang zoeken naar oude vrachtbrieven en het tijdrovende archiveren na afloop van alle ritten. Dit kan anders, dacht sitemanager Tobias Arendsen. Hij vond een goede en betrouwbare oplossing in de eCMR van TransFollow.


Vertrouwen in digitale oplossingen

Jan de Rijk staat bekend om het continu doorvoeren van innovatieve concepten. De introductie van de digitale vrachtbrief is hiervan een goed voorbeeld. Ze investeren nadrukkelijk in hun innovatieve capaciteit, waardoor ze nieuwe serviceconcepten creëren. Tobias: “De eCMR en het platform van TransFollow zijn hier een mooi voorbeeld van.”

“Voorheen kostte het zoeken van de juiste papieren vrachtbrief veel tijd. Soms moesten we een vrachtbrief van drie maanden terug nog naar de klant sturen. Zoekwerk gegarandeerd! Daarom brachten we op iedere vrachtbrief een unieke barcode aan."

"Die barcode kon worden gescand en digitaal opgeslagen. Hierdoor ging het zoeken sneller. Maar we dachten: dit kan nog efficiënter. Nu wordt er op het afleveradres getekend en ontvangen wij en de klant direct de digitale vrachtbrief. Zo is TransFollow ook van meerwaarde voor de klant!”

"Die barcode kon worden gescand en digitaal opgeslagen. Hierdoor ging het zoeken sneller. Maar we dachten: dit kan nog efficiënter. Nu wordt er op het afleveradres getekend en ontvangen wij en de klant direct de digitale vrachtbrief. Zo is TransFollow ook van meerwaarde voor de klant!”


De implementatie

Toen de keuze voor TransFollow was gemaakt, moest alles goed geïmplementeerd worden. Standaard wordt dit traject begeleid door een ketenregisseur van Beurtvaartadres. Een specialist die alle partijen in de keten, dus alle gebruikers, helpt bij de overstap en het werken met de nieuwe oplossing.

Tobias: “Zo’n traject kost altijd tijd, maar met de hulp en de support van Beurtvaartadres hebben we het vrij vlot geïmplementeerd. Vanaf 15 oktober 2019 rijden we écht met de digitale vrachtbrief. Zeker in het begin kwamen we de nodige uitdagingen tegen. Deze hebben we steeds snel samen met Beurtvaartadres opgelost. Nu werkt alles prima: we gebruiken op dit moment ongeveer 350 digitale vrachtbrieven per dag.”


Chauffeurs meekrijgen

Voor het slagen van een digitale innovatie is het belangrijk om iedereen in de organisatie mee te krijgen. Tobias: “In de Benelux werken dagelijks honderd chauffeurs en sub-contractors met de TransFollow-app via een smartphone.

Tobias: “We hebben veel aandacht besteed aan het trainen en instrueren van onze chauffeurs. Dit heeft geleid tot een goede en nagenoeg foutloze start. Daarnaast heeft onze eigen IT-afdeling de juiste ondersteuning geleverd. Maar met name door het enthousiasme van onze chauffeurs hebben we een succesvolle start kunnen maken.”


De ‘digitale toekomst’

Rijden met TransFollow past in de verdere digitale toekomstplannen van Jan de Rijk. Tobias: “De grootste uitdaging is om helemaal papierloos te werken. Met TransFollow is hiermee een goede eerste stap gezet. Maar ik denk ook aan de digitalisering van andere papieren documenten als laad- en loslijsten en pakbonnen. Sommige klanten willen nog per se zaken op papier verwerken. Maar we blijven samen kijken hoe we ook deze zaken verder kunnen digitaliseren.”


Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Juliëtte Roos
Senior Accountmanager Digitale vrachtbrief

Tel  06 8174 8181 E-mail Stuur een mail