arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Brexit: de zin en onzin van de afgelopen zes maanden

Het Brexit-moeras, overziet u het nog? Deadlines verlopen, stemmingen halen het niet en uitstellingen zonder duidelijkheid zijn aan de orde van de dag. Eigenlijk weet niemand meer waar het om draait en waar het precies heengaat. Kortom: een zeer uitdagend ondernemingsklimaat voor Nederlandse ondernemers die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk.

Wat valt ervan te leren voor de transportsector?

Ja, je moet je voorbereiden! Maar voor welke datum en vanuit welk Brexit-scenario is lastig te zeggen. Daar komt nog bij dat er in de media veel geroepen en geschreven wordt, zonder dat daar vanuit het ondernemersperspectief goede duiding aan wordt gegeven. Collega en Brexit-expert Ridvan Taci heeft dat de afgelopen zes maanden voor transportondernemers geprobeerd. En zo terugkijkend daarop, is er sindsdien veel (en eigenlijk ook weer weinig) gebeurd.

Waar staan we nu?

Op dit moment wordt de Brexit vooral omgeven door onduidelijkheid. Maar als je door de stofwolken heen kijkt, lijkt het erop dat er een uitstel komt tot eind juni of eind oktober. Dit geeft Nederlandse ondernemers extra ademruimte om de nodige stappen te zetten en zich voor te bereiden op een meer ‘zachte Brexit’. Is dat al bekend dan? Nee, officieel niet. Maar omdat het Britse Lagerhuis recent tegen een ‘no-deal Brexit’ heeft gestemd, lijkt deze optie naar de achtergrond te verdwijnen.

Een Brexit-tijdlijn

De situatie ziet er nu dus anders uit dan een maand of zes geleden. Toen werd er nog vanuit gegaan dat de Brexit op 29 maart 2019 een fout zou zijn en dat er een akkoord zou komen in de geest van het CETA-handelsverdrag tussen Canada en de EU. Ook werd er volop gesproken over een harde Brexit, een donderscenario vol rampspoed werd er geschetst. Een worstcasescenario dat de Nederlandse transportsector veel schade zou opleveren.

Halverwege november was er ineens groot nieuws. Er was een exit-akkoord bereikt tussen premier May en de EU. Een tijdspad met goede afspraken en duidelijkheid lag in het verschiet. Er was alleen één hobbeltje te nemen: het Lagerhuis moest er nog mee instemmen. En dat is dus niet gebeurd, zelfs na drie stemmingen is het May niet gelukt. Wég duidelijkheid, en halló nieuwe onzekerheid. Gelukkig lieten Nederlandse ondernemers zich ‘geen zand in de ogen strooien. 

Ondertussen kwam de datum van 29 maart steeds dichterbij. En zonder deal, betekent dat een harde Brexit. Ook al werd er steeds meer gesproken over uitstel, verschillende instanties zoals de Douane, KvK en de Belastingdienst bereiden zich wel voor. En zij zien dat veel Nederlandse bedrijven dat nog niet doen, daarom trekt douane-baas Van Schelven begin februari aan de bel. Ze maakt zich zorgen over de beperkte voorbereidingen van veel Nederlandse bedrijven. 

En toen werd het 29 maart en gebeurde er niets. Want net daarvoor was er al overeenstemming bereikt over uitstel. Eigenlijk het enige punt waarover in zes maanden wél overeenkomst was bereikt. Maar dit betekent dat er nog steeds geen deal is gesloten voor een geordende Brexit. Met andere woorden: het no-deal scenario ligt nog steeds op de loer.

De naderende toekomst

Er is uitstel en een harde Brexit lijkt minder waarschijnlijk. Dit geeft extra ademruimte voor Nederlandse ondernemers. Dus bedrijven die handelen met het Verenigd Koninkrijk krijgen nu meer tijd om de zaken op orde te stellen. Maar ondernemers: alstublieft, ga nu niet passief achterover leunen.

Benut deze extra tijd goed en breng de zaken rondom de Brexit voor uw bedrijf in kaart en handel snel. Laat u niet alsnog verrassen! Wij van Beurtvaartadres staan u graag bij in deze uitdagende tijden!

Ridvan Taci
Ridvan Taci
Manager sales import en export