arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

De dynamische wereld van transport en de e-CMR

Ik ben nu alweer anderhalf jaar directeur van Beurtvaartadres. In die periode is mij regelmatig de vraag gesteld waarom ik vanuit de FinTech-sector de overstap heb gemaakt naar de wereld van de logistiek. Een dan ook nog naar Beurtvaartadres. Een bedrijf dat zich al meer dan negentig jaar bezighoudt met de uitgifte van papieren vervoersdocumenten. Dat zijn toch twee compleet tegenovergestelde werelden?

Volgens mij is dat helemaal niet het geval. Beurtvaartadres staat al méér dan negentig jaar voor het aanjagen van vernieuwing en innovatie in de markt. En vooral op het gebied van de administratieve processen, die nu eenmaal noodzakelijk zijn in de logistiek. Vernieuwing en innovatie zijn begrippen die Beurtvaartadres gemeen heeft met de FinTech-wereld. En die mij in beide sectoren aanspreken! 

Samen toonaangevend blijven

Onze aandeelhouders evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en NBB zijn elke dag hard bezig om te zorgen dat de Nederlandse logistieke sector toonaangevend blijft in de wereld. De taak van Beurtvaartadres is om de vernieuwingen die hiervoor nodig zijn te introduceren in de Nederlandse markt. Zodat u deze innovaties succesvol in uw bedrijfsvoering kunt inzetten.

Dit is precies de reden waarom wij in 2013 al zijn begonnen met TransFollow, de digitalisering van de CMR. Ontwikkelingen als supplychain-optimalisatie, data-driven business, vergroening, autonoom rijden en ketensamenwerking zijn sleutelwoorden voor succes in de toekomst. Hierin is een papieren vervoersdocument steeds meer een bottleneck. Zeker als we de verworven zekerheden en afspraken vanuit het verleden moeten blijven waarborgen in die nieuwe digitale wereld. Denk dan bijvoorbeeld aan de Algemene Vervoerscondities en het CMR-verdrag.

Een wereldwijde beweging

De ontwikkeling van TransFollow, dé e-CMR, is niet alleen een technische ontwikkeling, maar ook een juridische en politieke. Beurtvaartadres, evofenedex, TLN en hun zusterorganisaties wereldwijd werken samen om het e-CMR-protocol overal geratificeerd te krijgen. Zodat in alle landen de digitale variant van de CMR kan worden ingezet. Maar dat niet alleen: we zorgen er ook voor dat (lokale) overheden worden meegenomen in het gebruik van de e-CMR in hun dagelijkse werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de e-CMR bij het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR).

Het introduceren van de e-CMR is dus allang geen Nederlandse aangelegenheid meer. Dit is ook de reden dat TransFollow sinds 2016 geen onderdeel meer is van Beurtvaartadres, maar internationaal is gegaan. TransFollow is sindsdien eigendom van ViaTrans, dat op haar beurt weer eigendom is van de IRU Geneva Foundation. Zij pakken de introductie van de e-CMR op internationale schaal op. Beurtvaartadres richt zich nu helemaal op Nederland als distributeur van TransFollow. Al het werk begint zijn vruchten af te werpen.

Genoeg uitdaging

Ik ben blij met de ontwikkeling die de digitale vrachtbrief TransFollow in Nederland doormaakt. De Nederlandse logistieke sector loopt ook hierin in Europa voorop. Het is fantastisch om met Beurtvaartadres en al onze partners daaraan bij te dragen. En dat maakt Beurtvaartadres dynamischer dan menig FinTech-bedrijf. Daarom ben ik hier helemaal op mijn plek!

Ik ben benieuwd hoe u tegen de digitale vrachtbrief en alle bijbehorende ontwikkelingen aankijkt. Mijn collega’s en ik wisselen hierover graag met u van gedachten. Bij u op het bedrijf of bij een van de vele events en beurzen waar we elkaar zeker gaan tegenkomen.