arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search

De pilotfase is voorbij, lang leve de integratie

DOOR: Paul Knoop, sales manager TransFollow

Voor sommigen is de kop van deze blog een logische kreet: TransFollow is geen pilot meer! Dat klopt, TransFollow is volwassen geworden en uitgegroeid tot de nieuwe standaard voor digitale vrachtbrieven in de transport en logistiek. Toch kom ik regelmatig mensen tegen die denken dat TransFollow nog steeds in de pilotfase zit.

"Zowel wij als onze klanten hebben veel geleerd van de pilotfase"

Om dit ‘misverstand’ recht te zetten, gaan we terug naar 2015. Tijdens de BedrijfsautoRAI 2015 in Amsterdam is TransFollow gelanceerd. Een succesvolle eerste kennismaking met de sector, wat leidde tot goede gesprekken met geïnteresseerde partijen. 

Leren en verbeteren

De periode na de eerste lancering was een periode van leren. TransFollow was nog volop in de eerste ontwikkelfase, waarin al snel bleek dat de markt om functionaliteiten vroeg die nog gebouwd moesten worden. Kort samengevat: 2016 was een echt ontwikkeljaar. Zowel aan de technische kant als aan de kant van de marktbewerking. Iedereen in de sector was er toen al van overtuigd dat de digitale vrachtbrief er zou komen én nodig was, maar niemand zette de eerste stap. Want hoe overtuig je de eerste gebruikers? 

Het antwoord: pilots!

Om de markt te laten wennen aan de digitale CMR, werd de TransFollow Kickstart in het leven geroepen. Een mooie naam voor het bekende Proof of Concept-begrip. En wat bleek? Hier was de markt wél klaar voor. Verschillende relaties gingen voorzichtig testtrajecten uitzetten. In de loop van 2016 en 2017 startten de eerste gebruikers. Enkelen waren zo enthousiast dat ze vanuit de pilotfase overgingen tot de livegang. Genoeg stof voor ons om mee aan de slag te gaan.

Papieren vrachtbrief vervangen

Zowel wij als onze klanten hebben veel geleerd van de pilotfase. Met de snelle technische ontwikkeling van TransFollow en de opgedane kennis op commercieel vlak, merkten we midden 2017 dat de markt zich begon te bewegen richting integratie van de digitale vrachtbrief. Toen bleek hoe waardevol de Proof of Concept-fase is geweest: hierin was duidelijk geworden dat TransFollow een grote impact heeft op de bestaande werkprocessen. Ja, je vervangt de papieren vrachtbrief. How hard can it be? Best wel lastig, bleek in de praktijk. 

Papier heeft z’n voor- en nadelen. Papier is veelzijdig: je kladt er makkelijk op en je geeft ’t zo over van hand tot hand. Maar dit is ook digitaal mogelijk, zij het in een iets andere vorm. De nadelen van papier zijn veel groter: het verfrommelt snel, of teken maar eens af in de stromende regen... De planner zal dagen later nog vragen of het nou een 8 of een 3 was. 

"Dagelijks gebruiken meerdere ondernemingen de digitale vrachtbrief. De pilotfase is écht voorbij"

Proven technology

De afgelopen jaren hebben we dat wat we geleerd hebben, gebruikt voor de doorontwikkeling. Inmiddels is TransFollow een ‘proven technology’. Dagelijks gebruiken meerdere ondernemingen de digitale vrachtbrief. De pilotfase is écht voorbij. Wij helpen op dit moment alle klanten die de digitale vrachtbrief in hun bedrijfsvoering willen integreren. En waarom zou u dat niet doen?

Er zijn vele mogelijkheden om dit project kleinschalig uit te rollen om vervolgens met de opgedane kennis groots uit te rollen. Als u nu begint, bent u nog steeds één van de eerste partijen in de sector die dit stuk van de keten digitaliseert. Maar TransFollow heeft zich inmiddels bewezen, waardoor u niet meer de hete kastanjes uit het vuur hoeft te halen. De pilotfase is voorbij, lang leve de integratie!

Neem contact met mij op

Bent u benieuwd wat TransFollow voor u kan betekenen? Ik praat u graag bij over de voordelen en toon u alle mogelijkheden. Neem gerust eens contact met mij op voor een vrijblijvend adviesgesprek.