arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Digitale vrachtbrief juridisch gelijkwaardig aan papieren vrachtbrief

Een vrachtbrief is wettelijk verplicht en dat is voor de transportsector reuzehandig. In het huidige tijdperk van digitalisering is het fijn dat ook de papieren vrachtbrief vervangen mag worden door een digitaal exemplaar. Mits natuurlijk conform het eCMR protocol.

Het eCMR protocol bepaalt dat de inhoud van een digitale vrachtbrief gelijk moet zijn aan een papieren. Daarnaast worden eisen gesteld aan de beschikbaarheid van de digitale variant: elke vervoerspartij (afzender, vervoerder en uiteindelijk ook de geadresseerde) moet een (digitale) kopie krijgen. Elke vervoerspartij moet elke wijziging op de vrachtbrief kunnen zien. En belangrijk is ook: het moet verifieerbaar zijn wie de vrachtbrief ondertekent en voor welke inhoud diegene tekent!

Stichting Vervoeradres is specialist voor juridische vraagstukken in de logistiek. Algemeen Secretaris mr. Shula Stibbe is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale vrachtbrief.

Shula Stibbe
mr. Shula Stibbe, algemeen Secretaris Stichting Vervoeradres

Het belang van de vrachtbrief

Stibbe: “De vrachtbrief speelt een belangrijke rol tussen vervoerspartijen. De afzender wil weten of zijn goederen heelhuids zijn aangekomen, en de vervoerder wil laten zien dat hij de vervoersopdracht goed heeft uitgevoerd. Andersom is de vrachtbrief bewijs voor schademelding. Verzekeringen eisen een juridisch geldige vrachtbrief. Daarnaast is de vrachtbrief van belang bij douaneaangiftes. Bij aanhouding door politie of inspectie moet de chauffeur een vrachtbrief laten zien. Dat mag dus ook een digitale vrachtbrief op de boordcomputer of op de smartphone zijn.”

Niet alle digitale vrachtbrieven voldoen aan de regels: let op dat uw digitale vrachtbrief eCMR proof is

“Alleen als de digitale vrachtbrief voldoet aan de wettelijke eisen uit het eCMR protocol, is deze juridisch gelijkwaardig aan de papieren vrachtbrief. Voldoet de digitale vrachtbrief niet, dan loopt de ondernemer risico’s. Bijvoorbeeld bij export mag de douane ook achteraf nog controles uitvoeren om te checken op btw-fraude. Dat kan een dure grap worden, als de douane de digitale vrachtbrief niet vertrouwt.”

Stichting Vervoeradres is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de digitale vrachtbrief van TransFollow. “Deze eCMR voldoet aan alle gestelde eisen en geeft daarmee de gewenste juridische zekerheid.”

Aftekenen op een schermpje

“Graag wijs ik nog op het gevaar van ‘random digitaal aftekenen’, bijvoorbeeld als u als particulier een pakketje aan de voordeur ontvangt. De bezorger van het pakketje vraagt u te ondertekenen op zijn schermpje. Maar feitelijk weet u niet waar u voor tekent. Bovendien krijgt u geen afschrift.”

“Dit gevaar ligt ook bij de digitale vrachtbrief op de loer. Bij de papieren vrachtbrief wordt dit ondervangen met doordrukpapier. U krijgt dan direct een kopie. Met de eCMR van TransFollow heeft u die zekerheid ook. U ontvangt direct een bevestiging per mail en kunt de zending realtime volgen.”

Meer informatie

Meer juridische (achtergrond)informatie over de CMR en de eCMR vindt u op de website van Stichting Vervoeradres.

Shula Stibbe
Mw. mr. Shula Stibbe
Algemeen secretaris SVA