arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat
Image

De digitale vrachtbrief en Europa: de actuele stand van zaken

In Nederland omarmen steeds meer bedrijven en organisaties in de transport de digitale vrachtbrief en de eCMR. Maar omdat transport niet ophoudt bij de grens, is het belangrijk dat ook de rest van Europa dit voorbeeld volgt en de digitale stap vooruit maakt. Dit verschilt nog erg per land.

Hierin worden de komende jaren mooie ontwikkelingen verwacht, maar er is ook nog een wereld te winnen. Hans Lip, COO bij eCMR-leverancier TransFollow, praat je bij over onze omliggende landen, de e-FTI en de proef met de digitale vrachtbrief in de Benelux.

De verwachte ontwikkelingen 

De volledige bespiegeling en uitleg van Hans lees je in Nieuwsblad Transport, in het interview: ‘Nog veel werk aan de winkel voor de digitale vrachtbrief’. We zetten hier een aantal belangrijke punten op een rijtje:

e-FTI: In 2025 gaat in de EU de e-FTI in, dat staat voor electronic Freight Transport Information. Dit betekent dat alle lidstaten vanaf 2025 elektronische verstrekking van gegevens moeten accepteren. Dit wordt gezien als een belangrijke steun in de rug voor de eCMR.

De Benelux-proef: Deze proef met de eCMR geldt als internationale testcase. De proef is gestart in 2018 en is verlengd tot 2025, als ook de e-FTI van start gaat. Hierdoor kun je binnen de Benelux de komende jaren goed blijven rijden met de digitale vrachtbrief.

Duitsland: Omdat Duitsland, als belangrijkste Europese speler, het eCMR-protocol nog niet heeft geratificeerd, komt de uitrol in Europa nog niet echt van de grond. Hier lijkt verandering in te komen: half september staat de ratificering op de agenda in de Bundestag.

Andere grote Europese landen: De verwachte ratificering in Duitsland is waarschijnlijk een grote stimulans voor andere Europese landen om de eCMR echt uit te rollen. Denk dan bijvoorbeeld aan Italië en Oostenrijk. 

Upgrade veiligheid: In Europa zijn er verschillende aanbieders van de eCMR en de bijbehorende software. Hier moet een eenduidige toetsing voor komen. Zodat alle eCMR’s goed op elkaar aansluiten en de beveiliging en veiligheid gewaarborgd is. 

Verder lezen? Lees dan het hele interview met Hans in Nieuwsblad Transport.

 

Nieuws