arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Digitalisering: een vloek of zegen voor uw transportonderneming?

DOOR: Jörgen Hensgens, directeur

Digitalisering: een mooi woord waar iedereen de mond vol van heeft. Zeker ook in de transportsector, zo merk ik in de contacten met onze klanten. Alleen hebben veel ondernemers en managers niet altijd een goed beeld wat digitalisering voor hen of hun bedrijf precies betekent. Dit is zonde, want de digitalisering verandert onze sector nú al, en zeker in de toekomst.

Maar hoe haakt u hierop succesvol aan? Dagelijks wordt via allerlei kanalen verteld dat u zonder de digitalisering ‘de boot mist’, ‘de concurrentieslag gaat verliezen’ of minimaal niet ‘uw ondernemerskansen optimaal benut’. In het kielzog van de digitalisering worden allerlei termen rondgestrooid die het één en ander nog complexer maken. Want wat zeggen de volgende termen u: cloud, SaaS, Blockchain, EDI, open source, AI (Artificial Intelligence), robotics, on premise solutions, apps en multi-tenant?

Jorgen Hensgens

Digitalisering als gereedschap

Ik zie dat door de overkill aan termen en mogelijkheden veel bedrijven zich vooral focussen op de digitalisering zelf. Inclusief het binnenhalen van nieuwe applicaties en oplossingen, die als het even meezit vallen binnen hippe categorieën als Blockchain en cloud. U wilt immers ‘de boot niet missen’! Helaas wordt hierbij vaak vergeten dat deze applicaties en oplossingen slechts ‘gereedschap’ zijn om uw bedrijf uiteindelijk efficiënter en beter te runnen. Met de digitale tools kunt u zaken makkelijker en doeltreffender afhandelen, signaleren en voorspellen. Maar deze fantastische tools lossen inefficiënties en onvolkomenheden in het bedrijfsproces of in de bedrijfsvoering niet op.

Uithalen wat erin zit

Omdat digitalisering an sich vaak als dé oplossing wordt gezien, wordt er totaal niet uitgehaald wat erin zit. Hierdoor zien we in de praktijk dat geïmplementeerde automatiseringsoplossingen vaak slechts een fractie opleveren van wat ze beloven. Ja, u kunt nieuwe technieken als AI gebruiken als pleister om onvolkomenheden in de beschikbare data te ‘fixen’, maar u pakt het kernprobleem er niet mee aan. De geïmplementeerde oplossingen zullen alleen het rendement ietwat verhogen.

Voor de toekomst van uw onderneming is het belangrijk om de digitalisering verder te omarmen. Het is echter niet dé oplossing om
inefficiënte bedrijfsprocessen en bedrijfsvoering op orde te brengen. Wél is het ­­­­­­een belangrijke tool om hierin vooruitgang te boeken. Breng dus eerst uw bedrijfsprocessen op orde om daarna optimaal te profiteren van de digitaliseringskansen!

Jörgen Hensgens
Jörgen Hensgens
Directeur