arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search

KvK roept op tot digitaal insturen documenten

De Kamer van Koophandel heeft eind oktober een brief verstuurd waarin ze Nederlandse bedrijven oproept hun documenten digitaal in te sturen. Nog steeds blijkt 15 tot 20 procent van de Nederlandse bedrijven dit per post te doen. Dit is zonde, want: de kosten zijn hoger, de aanvraag kost meer tijd en de procedure duurt langer.

De oproep is vooral gericht op bedrijven die exporteren naar landen buiten de Europese Unie. Let op: als de Brexit na 29 maart 2019 een feit is, zullen veel meer Nederlandse ondernemers in een keer certificaten en documenten bij de KvK gaan indienen. Dit zou kunnen leiden tot extra wachttijden.

Soort documenten

Als u goederen im- of exporteert naar landen buiten de EU, heeft u hiervoor vaak aanvullende documenten van de KvK nodig. Dit gaat straks dus ook gelden voor het Verenigd Koninkrijk. Denk hierbij aan het Certificaat van Oorsprong en de EUR.1- en EUR-MED-certificaten. Zonder die certificaten kunt u óf helemaal geen goederen exporteren óf valt u niet onder gunstigere handelstarieven. 

Papier vs. digitaal

Vooral bij kleinere Nederlandse bedrijven is het nog steeds niet bekend dat deze certificaten en documenten ook digitaal zijn aan te vragen. Digitaal aanvragen wordt van harte toegejuicht door de KvK. Voor de geldigheid is er geen verschil, het levert juist veel voordelen op. Zeker ook voor u als ondernemer. 

Het belangrijkste pluspunt van digitaal insturen is de tijdwinst. Met alle handelingen erbij kost het insturen per post al snel vijf dagen. Terwijl je online in de praktijk binnen een half uur de documenten terug hebt. De KvK is zelfs verplicht om binnen vier uur te reageren. Verder zijn de kosten voor digitale certificaten een stuk lager.

Service Beurtvaartadres 

Ook wij van Beurtvaartadres zien dat een groep bedrijven zich nog niet bewust is van de mogelijkheid om digitaal de documenten in te sturen. De focus ligt er niet op of ze hebben er gewoon nog niet aan gedacht. Met de aanstaande Brexit is het slim uw documenten digitaal in te gaan dienen en daar nú al mee te beginnen. Zo bent u mogelijke wachttijden voor! 
Met de douanesoftware van Beurtvaartadres kunt u de documenten digitaal insturen bij de KvK. Verder kunt u altijd met douanevragen bij ons terecht, we helpen u graag verder. 

John Jochems
John Jochems
Customer Service medewerker Im- en export