arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Met digitalisering werken aan vertrouwen

DOOR: Jörgen Hensgens, directeur

Voor een goede samenwerking in de supplychain is vertrouwen van doorslaggevend belang. Het is niet voor niets dat een gebrek hieraan één van de drie redenen is waarom de samenwerking niet altijd goed verloopt. Over de andere twee oorzaken had ik het al in blog 2: historisch beschikbare technologie en gebrek aan standaardisatie.

Het gebrek aan vertrouwen is niet iets wat wij als Beurtvaartadres voor de markt kunnen oplossen. In de huidige logistieke sector zijn veel businessmodellen gedeeltelijk gebouwd op de transparantie van informatie binnen de supplychain. Ik denk dat dit door de verdere digitalisering verandert.

Jorgen Hensgens

Nieuwe waarden toevoegen

Nu geldt nog dat wanneer u nét iets meer weet of andere informatie hebt dan uw concurrent, u wat extra marge creëert. Naar mijn mening is dit op de langere termijn niet meer vol te houden. Omdat er steeds meer informatie (online) beschikbaar is, gaan bedrijven op termijn hun businessmodel herzien. Daarom is het digitaliseren van de data-uitwisseling binnen de supplychain juist de sleutel om op een nieuwe manier waarde te creëren.

Als u dit via een platform als TransFollow doet, krijgen alle partijen in de supplychain op hetzelfde moment dezelfde realtime informatie over de zending. Deze transparante manier van werken zorgt voor vertrouwen en maakt onderlinge samenwerking een stuk gemakkelijker.

Randvoorwaarde

Maar om echt transparant met TransFollow (of een ander platform) te werken, is het belangrijk een aantal zaken goed te regelen. Als u de data binnen de onderneming en in uw supplychain eenduidig, accuraat, volledig en digitaal ter beschikking heeft, kunt u echt uw voordeel doen met alle mooie digitale applicaties en tools. Pas dan werkt u aan een betere efficiency en kunt u structureel de servicegraad verhogen.

Zoals de Engelsen zeggen: ‘garbage in, is garbage out’. Als de onderliggende data niet kloppen of niet volledig zijn, zullen digitaliseringstools hun taken niet correct uitvoeren. Daarmee komt uw return on investment van de applicatie of digitale oplossingen al snel in gevaar. En dat is zonde!

Noodzaak

Wilt u mee in de digitale ontwikkeling, dan is investeren in eenduidige en gestandaardiseerde data-uitwisseling binnen uw supplychain geen bijzaak, maar echte noodzaak. Het is namelijk hét fundament van een verdere succesvolle digitalisering van uw bedrijfsvoering. Bij Beurtvaartadres helpen wij u graag bij het maken van de juiste ‘digitaliseringskeuzes’. U kunt hierover altijd contact opnemen met mij of één van mijn collega’s.

Jörgen Hensgens
Jörgen Hensgens
Directeur