arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search

Overstappen naar TransFollow: “Maar mijn pakbon dan?”

Mooi, u gaat aan de slag met TransFollow. Enkele vragen die ik dan vaak krijg, zijn: “Maar wat gebeurt er met mijn papieren pakbon? Is deze nog nodig of juist niet en kan ‘ie via TransFollow ook ‘mee gedigitaliseerd’ worden?” Goede vragen, waarbij het helemaal van de klant af hangt wat hij ermee wil doen.
Imre Koenders senior ketenregisseur

Wat gebeurt er met de pakbon als ik digitaal ga?

Want of de papieren pakbon verdwijnt, blijft of gedigitaliseerd wordt, hangt af van hoe de bedrijfsprocessen met TransFollow verder worden ingericht. Natuurlijk ondersteunen en adviseren wij vanuit Beurtvaartadres de klant hier uitgebreid bij. Alvast een tip: de pakbon kan eenvoudig digitaal mee met de e-CMR.

De ‘papieren praktijk’

Veel chauffeurs nemen de uitgeprinte pakbon samen met de papieren CMR mee om het overzicht te houden. Ze nemen beide documenten uitgeprint mee, omdat de informatie van de pakbon vaak niet op een A4’tje past. Met de pakbon weet de chauffeur immers precies wat hij waar moet laden. Het meenemen van een uitgeprinte papieren pakbon is nog vaak een ‘macht der gewoonte’. Een gewoonte die makkelijk digitaal kan.

Totaal digitaal, ook de pakbon

Om van ‘het gedoe’ van de papieren pakbon af te zijn, kunt u de pakbon in TransFollow makkelijk digitaal koppelen aan de digitale vrachtbrief. Dit kan als een extra document of door de inhoud van de pakbon in het goederenveld van de e-CMR te zetten. Want één groot voordeel van digitaal: u bent niet gebonden aan een A4’tje. U kunt dus net zoveel regels van de pakbon toevoegen als nodig is.

Een ander voordeel van de digitale pakbon is dat de chauffeur al bij het aanmaken van de e-CMR precies ziet welke spullen er geladen moeten worden. Hij weet dit dus in een heel vroeg stadium in de ordercyclus. Hierdoor kan hij efficiënter laden en weet de partij die geleverd krijgt precies wat ze moeten ontvangen. Een duidelijke win-winsituatie dus.

Kleine schermpjes, geen excuus

Ik hoor wel eens verhalen van chauffeurs die graag de papieren pakbon houden omdat ze de zaken niet van een klein schermpje willen aflezen. Logisch, zeker als u al wat ouder bent en slechtere ogen krijgt. Het mooie is: TransFollow werkt niet alleen op mobieltjes. De grootte van het scherm bepaalt u zelf. Dus leest u beter vanaf een tablet of laptop? Dan is dat geen probleem. Waarop u TransFollow dus installeert, dat ligt bij u.

We hebben alleen een paar eisen aan het besturingssysteem dat erop draait. Dat mag niet te antiek zijn en moet kunnen verbinden met wifi of een mobiel data-abonnemen hebben. Dus heeft u een 22 inch tablet nodig om de inhoud van de pakbon te lezen? Ga uw gang!

Nog meer voordelen

Het opnemen van de pakbon op de digitale CMR heeft nog een paar voordelen. Stel, de chauffeur heeft in zijn vrachtwagen meerdere adressen geladen om te lossen. Op papier moet hij dan voor ieder adres een CMR laten aftekenen. In TransFollow kan hij al die adressen in één keer laten aftekenen, tot maximaal twintig CMR’s. Als ‘bonus’ krijgt de chauffeur ook direct per CMR een overzicht welke ladingdragers en vracht hij moet laten aftekenen. Dat scheelt tijd, geld, papier én printers. Bovendien kan vracht en emballage nooit meer ‘kwijtraken’.

Wilt u meer weten?

Vanuit Beurtvaartadres bekijken we graag wat voor uw organisatie de voordelen zijn van TransFollow. Ik kom hiervoor graag bij u langs. U kunt mij bereiken via ikoenders@beurtvaartadres.nl of 06 - 149 030 82.

Ik laat snel weer van me horen!

Imre Koenders
Imre Koenders
Ketenregisseur