arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search

TransFollow: hoe werkt dat eigenlijk?

DOOR: Paul Knoop sales manager TransFollow

“TransFollow: hoe werkt dat nu eigenlijk?” U begrijpt dat dit één van de eerste vragen is die mijn collega’s en ik op ons afgevuurd krijgen. Ik geef u daarom graag een verduidelijking in deze blog. Laten we allereerst nog even teruggaan naar ‘het papier’.

De papieren vrachtbrief begint ironisch genoeg in 99% van de gevallen digitaal. De gegevens van de vrachtbrief komen vaak uit verschillende systemen, zoals het TMS-, WMS- of ERP-pakket. Waar bedrijven nu op de printknop drukken, drukken ze straks op de ‘TransFollow-knop’.

Wie maakt de vrachtbrief?

Een logische eerste vraag: wie maakt met TransFollow de vrachtbrief? Dit kan de verlader, de vervoerder, maar ook een logistiek dienstverlener zijn. De ‘indienende partij’ (zoals de verlader) maakt hiervoor een koppeling met het TransFollow-platform. Dit kan op verschillende manieren: vanuit zijn eigen systeem, via externe oplossingen of door het gebruik van middleware. Hier ondersteunt Beurtvaartadres u natuurlijk graag bij. Hoera! Er kunnen nu digitale vrachtbrieven verzonden worden via het TransFollow-platform.

Paul Knoop, sales manager TransFollow

“Met TransFollow kunt u gemakkelijk iedere zending volgen”

Maar hoe komt de digitale vrachtbrief bij de verschillende partijen? Dit gaat via de e-mail. Iedere partij in de logistieke keten (verlader, vervoerder, ontvanger) heeft een eigen e-mailadres aan de digitale vrachtbrief gekoppeld. Is de brief aangemaakt en wordt deze via het platform verzonden? Dan ontvangt elke partij hiervan direct een e-mail. Ideaal om de zending te volgen.

Niet meer printen

De digitale vrachtbrief is aangemaakt door de verlader. De vervoerder ontvangt de vrachtbrief automatisch in de mail die, in het ideale geval, gekoppeld is aan zijn TMS-pakket. Vanuit zijn TMS plant hij zijn vloot en chauffeurs op de diverse ritten. Zo wijst hij de digitale vrachtbrief vanuit zijn TMS-pakket eenvoudig toe aan de chauffeur. De chauffeur werkt met de gratis TransFollow-app of de mobiele boordcomputer. De grootste winst voor hem: geen ‘gedoe’ met papieren vrachtbrieven meer, alles wordt digitaal vastgelegd en afgetekend.

Werkt u met charters of crossdock? Ook dan werkt u eenvoudig met TransFollow. Daar vertel ik u graag meer over in mijn andere blog.

“Om TransFollow te gebruiken hoeft niet de hele keten TransFollow-gebruiker te zijn”

Blijk van herkenning

In de app ziet u de vrachtbrief als verschillende ingevulde velden, maar met één druk op de knop zet u hem om naar pdf. Vaak volgt dan een blijk van herkenning: want dan ziet u de oude vertrouwde CMR digitaal terug. Alle partijen die op de digitale vrachtbrief staan, ontvangen dit pdf ook.

Om TransFollow tot een succes te maken, is het niet noodzakelijk dat de hele keten ook ‘TransFollow-gebruiker’ is. De indienende en vervoerende partijen hebben alleen een koppeling met TransFollow nodig om de digitale vrachtbrief te gebruiken. Natuurlijk kan Beurtvaartadres u ook hierbij helpen.

Aan de slag!

Maakt u als vervoerder de vrachtbrieven voor uw klanten? Dan kunt u geheel zelfstandig beginnen met de implementatie van de digitale vrachtbrief. Bent u een verlader met een huisvervoerder? Ga dan eerst om tafel met één van onze adviseurs. De kans is groot dat u samen al de eerste stap kunt zetten.

Bent u benieuwd wat TransFollow voor u kan betekenen? Ik praat u graag bij over de voordelen en toon u alle mogelijkheden. Neem gerust eens contact met mij op voor een vrijblijvend adviesgesprek.