Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment
Gebruikerservaring

H.N. Post & Zonen

Hoe H.N. Post & Zonen en innocent drinks het logistieke proces verder verduurzamen met de digitale vrachtbrief 


   Meer over de Digitale vrachtbrief 

H.N. Post & Zonen is sinds 1964 een logistiek dienstverlener in diverse soorten vervoer, op- en overslag, expeditie en douane faciliteiten. In 2017 is het familiebedrijf gestart met het uitrollen van de eCMR TransFollow in het bouwmaterialenvervoer. “Het was de wens bij onze klanten om sneller het bewijs van levering te hebben en doordat we dat digitaal gingen doen, heb je de informatie realtime beschikbaar via de eCMR. Samen met onze klanten willen wij een zo efficiënt mogelijk logistiek proces neerzetten”, aldus - Dé Post, directeur bij H.N. Post & Zonen. De afgelopen jaren is het familiebedrijf naast het bouwmaterialenvervoer, ook andere facetten gaan toevoegen. Zo zijn ze met de eCMR gaan rijden in het containervervoer en recent in het elektrische transport voor innocent

Een adviserende rol als vervoerder 

Toen het hele proces intern was ingericht, is H.N. Post & Zonen actief richting klanten gaan communiceren dat zij de vrachtbrief ook digitaal kunnen aanbieden.

Dé Post: “Je moet het zo zien: je bent als vervoerder normaal gesproken niet leidend in de keten. Je bent een dienstverlener en doet wat je opdrachtgever van je vraagt. Als je opdrachtgever werkt met een papieren vrachtbrief, betekent dit dat wij ook moeten werken met een papieren vrachtbrief. Het ligt er uiteindelijk maar net aan hoe het proces is ingeregeld bij de opdrachtgever. Maar zodra wij er zelf iets in mogen beslissen of zodra ons om hulp wordt gevraagd, dan werken wij het liefst digitaal met de eCMR van TransFollow. Wij hebben vanuit ons eigen beleid de keuze gemaakt dat we geen papieren vrachtbrief meer maken als wij hiervoor verantwoordelijk zijn”. 


Gelukkig beseft iedereen dat papier gaat verdwijnen, het is milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Als je het maar blijft vertellen en herhalen, gaat uiteindelijk iedereen inzien dat dit de toekomst is.

Verduurzaming voorop 

Het is geen verrassing dat H.N. Post & Zonen zo vroeg is gestart met het uitrollen van de eCMR, aangezien ze zeer ambitieus zijn en innovatie altijd hoog op de agenda staat. “We zijn uiteindelijk met onze Zero Emissie partner Breytner in gesprek geraakt met innocent, omdat we druk bezig waren om elektrisch te gaan rijden in het zwaarste segment binnen Nederland. Elektrische trekkers waren er gewoonweg niet, dus deze hebben we speciaal om laten bouwen; Emoss in Oosterhout heeft de dieselmotor eruit gehaald en een elektromotor erin heeft gezet. Inmiddels rijden er daar vijf van, waarvan vier voor innocent. In 2023 hopen we er negen te hebben rijden”. 

“innocent bouwde een nieuwe fabriek in Rotterdam en één van de grondstoffen die zij daar het meest gebruiken in hun product is sinaasappelsap. De sinaasappelsap komt van een terminal die 45 kilometer verderop staat en wordt in tanks naar de fabriek getransporteerd, wat ze vervolgens verwerken in smoothies of sapjes. innocent vindt het zeer belangrijk dat dit op een zo duurzaam mogelijke manier gebeurt. Wij hebben laten zien dat dit met elektrische vrachtwagens mogelijk was. Momenteel rijden we met vier elektrische vrachtwagens constant heen en weer tussen de sap-terminal en de fabriek van innocent ‘de blender’, om daar sinaasappelsap aan te leveren zonder emissie. We hebben snel-laders in die fabriek staan. Dus op het moment dat we gelost worden, wordt de vrachtauto weer geladen. Natuurlijk is het transport wel duurder dan met diesel trucks, maar de manier waarop het hele proces is ingericht, is helemaal afgestemd op de visie van de drankjesproducent om hun producten zo klimaatneutraal mogelijk te produceren en bij te dragen aan een betere en gezondere planeet”.

eCMR kon in dit proces niet ontbreken

“Toen we daarmee bezig waren, hadden wij de eCMR TransFollow al enkele jaren in gebruik. innocent zag hierin ook de voordelen van een digitale vrachtbrief. Ook met de sap-terminal hebben we super mooie slagen gemaakt!” 

“Na het laden en wegen maakt ons systeem automatisch de vrachtbrief aan en die krijgt de chauffeur op zijn of haar telefoon. Ondertussen zorgen we dat de inklaring bij de douane wordt geregeld. Alle relevante informatie wordt aan de digitale vrachtbrief toegevoegd. Dit betekent dat de fabriek een complete eCMR heeft, voordat de chauffeur überhaupt daar is aangekomen.”.


Vanaf het begin hebben we tegen innocent gezegd: ‘Eén ding: we gaan niks op papier doen. Dat kan echt niet. Als we al zo hard werken aan een gezond milieu, hoort daar ook een digitale vrachtbrief bij’

Perfect op elkaar ingespeeld

“Door de eCMR is alles compleet. Het mooie is dat de vrachtbrief bij het laden wordt aangemaakt en de fabriek al een seintje krijgt van de desbetreffende vrachtbrief. De fabriek weet dat het een traject is van 45 minuten; die kunnen zich er op voorbereiden dat wij eraan komen. Zo kunnen we alles snel afhandelen en vervolgens nog een rondje maken. Het totale proces is dus écht maatwerk en de eCMR van TransFollow speelt hier een hele belangrijke rol in als informatiedrager naar alle partijen toe”.

Verder doorpakken in de toekomst

De toekomst ziet Dé Post rooskleurig tegemoet! “Wij willen steeds meer klanten overtuigen van de voordelen van de eCMR en dat dit gewoon de beste manier is om te werk te gaan. Binnen de markt zitten nog ontzettend veel verbetermogelijkheden. Er zijn veel mogelijkheden tot data delen, maar in de praktijk wordt het veel te weinig echt gedaan. Voor ons is het belangrijk om waarde toe te voegen bij onze klanten. We willen naast onze klanten aan tafel zitten en samen overleggen hoe we het proces het beste met elkaar kunnen inrichten. Daarom ben ik ook zo onwijs trots op hoe het proces is verlopen met innocent en hoe TransFollow hieraan heeft bijgedragen. Hiermee laten we zien hoe het kan en hoe het zou moeten zijn”.

Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Juliëtte Roos
Senior Accountmanager Digitale vrachtbrief

Tel  06 8174 8181 E-mail Stuur een mail