Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment


ICT & Logistiek 2019: reacties van standbezoekers

In de stand van Beurtvaartadres stonden onze experts klaar om de bezoekers bij te praten over de ontwikkelingen op het gebied van de digitale vrachtbrief, import en export en de douaneformaliteiten. Wij vroegen de bezoekers naar hun beurservaringen, hun visie op digitalisering en de verwachtingen van nieuwe IT-innovaties.

Ook legden we de bezoekers enkele resultaten en vragen voor uit ons ‘Nationaal onderzoek data en digitalisering in de logistiek’. Wat willen bedrijven bijvoorbeeld bereiken met de digitaliseringsslag in de eigen organisatie?

Zo vertelt een bezoeker: “Onze organisatie is nu deels digitaal. Maar we zijn nog lang niet papierloos. Dit willen we graag aanpakken. We hebben zojuist een verkennend gesprek gevoerd met Beurtvaartadres om meer informatie te krijgen over de potentie van de e-CMR van TransFollow. Wat levert het op, hoe werkt de implementatie en welke kosten zitten eraan verbonden? Dat er de komende jaren wat moet gebeuren, is duidelijk!”

Nog meer bezoekersreacties:

Marco Geurts, Customs & Trade Compliance Manager bij Van den Ban Autobanden B.V.

Maken jullie gebruik van de diensten van Beurtvaartadres?
“Twee jaar geleden zijn we met het bedrijf overgegaan op CustomsController. Wat een gemak! Eenvoudig en foutloos douaneaangifte doen in een online dashboard. En hebben we hulp nodig? Dan bellen we de collega’s van de Servicedesk van Beurtvaartadres. Zij regelen het wel, soepel en snel. Alle kennis hebben ze in huis.”

In ons Nationaal onderzoek vroegen we: bent u een voorloper, achterloper of meeloper op het gebied van digitalisering? Hoe zit dat bij u?
“Wij zijn zeker weten een… voorloper! Zo hebben we een volautomatisch bandensysteem. Ook zijn we gestart met een pilot: een digitaal platform voor onze import, gebaseerd op Blockchain. Hiermee hebben we tot 2,5 maand vooruit inzicht in de planningen van onze transporten. En we maken dus gebruik van CustomsController van Beurtvaartadres. Met alle oplossingen samen besparen we veel tijd, kosten en werk.”

Hoe zou TransFollow jullie meerwaarde kunnen bieden?
“Uiteindelijk willen we 100% papierloos ondernemen. Ik oriënteer me dus zeker op TransFollow! Als je alleen al ziet hoeveel stapels papier we meenemen voor één vracht naar pakweg Italië… Papieren vrachtbrieven zijn onhandig, er gaat vaak informatie verloren en het draagt ook niet bij aan een beter milieu. Dat kan TransFollow voor ons oplossen. En dan kunnen we ook direct gebruikmaken van de andere voordelen van de digitale vrachtbrief!”


Anja van Koppen, senior medewerker export documentatie bij Remia

Maken jullie gebruik van de diensten van Beurtvaartadres?
“Voor onze uitvoer gebruiken we momenteel CustomsController en ShipmentManager van Beurtvaartadres. Dat bevalt erg goed. We verliezen geen tijd meer met onze transporten. En we zijn blij met de service. Hebben we vragen, dan kunnen we direct terecht.”

Over welke IT-ontwikkelingen denken jullie op dit moment na?
“Onlangs hebben we een extra douanevergunning ontvangen. Deze hebben we met het oog op de Brexit aangevraagd. Daarmee kunnen we eventuele goederen terughalen naar Nederland. Nu rijst bij ons de vraag: kunnen we CustomsController en ShipmentManager ook gaan gebruiken voor de invoer? Dit zijn we nu aan het uitzoeken! Wie weet kan TransFollow ook wat voor ons zijn. Voor nu richten we ons eerst op de invoering van DMS, daar willen we op tijd mee beginnen.”


Alex Neijenhuis, logistiek teamleider bij Meteoor

Bent u een voorloper, achterloper of meeloper op het gebied van digitalisering?
“Ik geef het direct maar toe: een achterloper. Meteoor ontwikkelt, produceert en levert prefab betonelementen. We hebben 573 locaties en (nog) geen sluitend locatie- en voorraadbeheer. Bij ons weten maar enkele collega’s wat zich waar op welk moment bevindt. Dat kan veel beter. Ik ga graag in gesprek met Beurtvaartadres om de mogelijkheden voor verdere digitalisering te bespreken.”


FitSoft: eigenaar Ron Kramer en consultant Hugo van Winkelen

Hoe belangrijk is digitalisering voor jullie organisatie?
“De toekomst is nu! Wij werken al 100% papierloos. Zo hebben we geen printer op kantoor en zelfs geen scanner. Dat moet ook wel: als automatiseringspartner zijn de voordelen van papierloos werken precies wat we aan onze klanten verkopen. Maar dan wel zo slim en efficiënt mogelijk. Zo ontwikkelden we een TMS-systeem waarbij je als gebruiker onder meer direct de gemaakte én verwachte kosten kunt inzien.”

Hoe kan Beurtvaartadres bijdragen aan nóg verdere digitalisering?
“In Beurtvaartadres zien we een mogelijke ideale partner. Sterker nog, we staan op het punt om samen te gaan werken. We willen ons systeem graag integreren met de e-CMR van TransFollow. Ook zouden we de diensten van Beurtvaartadres graag aan onze klanten aanbieden. Als onderdeel van een totaaloplossing die onze klanten in staat stelt om zonder ook maar één velletje papier te kunnen werken.”

Deel deze post
Archief


Brexit-angst… Ik hou er niet van!