arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Waarom TransFollow dé e-CMR voor de logistieke sector is

Bij Beurtvaartadres hebben we een belangrijk doel voor ogen: de Nederlandse logistieke sector ondersteunen door de papieren vrachtbrief verleden tijd te maken. Hiervoor spannen we ons iedere dag volop in, samen met onze aandeelhouders evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en NBB. En met succes!

Al het pionierswerk van de afgelopen jaren begint zijn vruchten af te werpen. De inzet van de e-CMR groeit flink en de gebruikers omarmen de digitale voordelen. Dit betekent ook dat er steeds meer aanbieders komen van digitale vrachtbriefoplossingen. Dit is een ontwikkeling die we toejuichen. Onze missie is immers: het gebruik aanjagen van innovatieve (digitaliserings)oplossingen in de markt, zodat we als sector toonaangevend blijven. Over het ontstaan van TransFollow ging ik in mijn vorige blog al dieper in.

Waarom TransFollow?

Waarom zouden wij, nu er meerdere aanbieders op de markt komen, kiezen voor TransFollow als digitale vrachtbrief oplossing? Naast het feit dat TransFollow vanuit Beurtvaartadres is ontstaan, zijn er een aantal duidelijke redenen waarom wij vinden dat TransFollow de juiste oplossing is voor digitalisering van de vrachtbrief:

  1. Ook in de huidige opzet is TransFollow nog steeds eigendom van de brancheorganisaties, maar dan op internationaal niveau. Dit betekent dat TransFollow als enige aanbieder ‘van de markt, voor de markt’ is.
     
  2. Een digitaal vrachtbriefplatform deelt realtime data met én tussen alle betrokkenen in de supplychain. Dit levert een schat aan data op, waar verantwoordelijk mee omgegaan moet worden. U als maker van de digitale vrachtbrief blijft altijd de eigenaar van de data en wil bepalen wat ermee gebeurt. Om dit te waarborgen vinden wij het belangrijk dat uw data binnen de EU wordt beheerd door een onafhankelijke partij die eigendom is van de branche, en niet door een commerciële speler.
     
  3. Naar de toekomst toe is het belangrijk dat er continuïteit in de oplossing wordt geboden. Nagenoeg alle e-CMR-oplossingen die nu aangeboden worden, zijn startups. Waarbij het bestaan, of wie de eigenaren in de toekomst zijn, onduidelijk is. TransFollow heeft als onderdeel van ViaTrans een solide basis. Een eigenaar die investeert in het belang van de sector, en niet in het belang van het  winstoogmerk, op korte termijn.
     
  4. Beurtvaartadres/TransFollow stond met de Nederlandse brancheverenigingen aan de basis van de ontwikkeling van het e-CMR-protocol. Zij weten dan ook als geen ander aan welke voorwaarden een juridisch zekere e-CMR-oplossing moet voldoen. In tegenstelling tot wat er soms wordt beweerd, bestaan er vanuit de overheid geen certificeringen voor e-CMR-platformen. Het is dus niet mogelijk om op basis daarvan een platform te selecteren.

    Er loopt wel een ‘Benelux-pilot’ voor het gebruik van de e-CMR, van en naar België, waarvoor de deelnemers aan de pilot door het NIWO geaccrediteerd zijn. Maar dit garandeert niet dat de oplossing voldoet aan het e-CMR-protocol. Het geeft alleen aan dat het NIWO op basis van haar criteria de leverancier heeft toegelaten tot de pilot.

     
  5. We hebben TransFollow vanaf het begin ontwikkeld in samenwerking met een groot aantal TMS- en boordcomputerleveranciers. Een onafhankelijk e-CMR-platform moet naadloos aansluiten op de bestaande IT-infrastructuur van alle partijen in de supplychain. Daarom is TransFollow perfect te integreren met een bestaande applicatie.
     
  6. TransFollow kan dus volledig worden geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur. Tevens is TransFollow toegankelijk voor kleine bedrijven die bijvoorbeeld geen eigen TMS of boordcomputer gebruiken. Door de optie ‘TransportPortal’ te gebruiken, kunt u rechtstreeks in TransFollow vrachtbrieven aanmaken en deze met de TransFollow-app door u en uw ketenpartners af te tekenen. Dit maakt TransFollow toegankelijk voor iedereen in de supplychain.
     
  7. TransFollow is ondertussen een bewezen oplossing. Er zijn in Nederland al meer dan honderd bedrijven die bij hun werkzaamheden TransFollow gebruiken of dit aan het introduceren zijn.

Koploper blijven

Kortom: TransFollow is voor ons dé oplossing voor het digitaliseren van de vrachtbrief. Samen blijven we als sector de innovatieve koploper in Europa! Ik ben benieuwd hoe u tegen de digitale vrachtbrief en alle bijbehorende ontwikkelingen aankijkt. Mijn collega’s en ik wisselen hierover graag met u van gedachten. Bij u op het bedrijf of bij een van de vele events en beurzen waar we elkaar zeker gaan tegenkomen.