arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat
Klantervaringen

Royal Lemkes

Royal Lemkes is in 1882 gestart als kwekerij en uitgegroeid tot een koninklijk bedrijf. Zij zijn Europees marktleider in het beleveren van planten aan grootschalige retail uit diverse segmenten: bouwmarkten, tuincentra, discount supermarkten, full-service supermarkten en woonwinkels. De onderneming is gericht op duurzaamheid en efficiëntie in de Supply Chain. Innovatief als het bedrijf is behoren zij tot de early adopters van de e-CMR.

Jacob Bongaards heeft een jarenlange ervaring in de transport en zodoende al ontelbaar veel vrachtdocumenten door zijn handen gehad. In zijn huidige functie van Transportcoördinator bij Royal Lemkes heeft hij nu te maken met de transitie van papier naar digitaal. Hij begeleid de implementatie van TransFollow binnen Royal Lemkes.

Via de TransFollow-app is de status van de zending op elk moment van de dag te volgen en daardoor kunnen we onze klanten optimaal infomeren.
Jacob Bongaards Transportcoördinator Royal Lemkes

De eindgebruiker moet over de streep

“Wij zijn vanuit Royal Lemkes begonnen aan TransFollow vanwege de enorme berg papier die CMR’s met zich meebrengen. Duurzaamheid vinden wij heel belangrijk en als we alleen de bomen die daarvoor moeten worden gekapt nu eens kunnen laten staan, dat zou mooi meegenomen zijn. Daarnaast: op een papieren vrachtbrief kun je geen track & trace toepassen. Via de TransFollow-app is de status van de zending op elk moment van de dag te volgen en daardoor kunnen we onze klanten optimaal infomeren.”

Papier

“Verder komen papieren CMR’s regelmatig niet terug, wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. We denken ook aan efficiency en kostenbesparing, het verwerken van papieren CMR’s kost veel tijd en we denken door het gebruik van Transfollow hierin te verbeteren. Handmatige boekingen worden nu al elektronisch verwerkt en verstuurd, maar het kost ook weer papier als je een paar duizend CMR’s moet printen.”

Drempel

“De grootste uitdaging van TransFollow is dat de markt het nog niet heeft omarmd. Veel chauffeurs rijden dus rond met een elektronische CMR én een papieren versie. Dat is wel eens verwarrend. En de kans dat een chauffeur dan tóch voor de papieren versie kiest als hij bijvoorbeeld het systeem even niet snapt is nog te groot. Maar de grootste drempel is toch wel dat veel landen deze manier van werken nog niet hebben goedgekeurd. De eindklant wil hoe dan ook een stempel zien, TransFollow moet dus op de afleverlocatie geaccepteerd worden. Niet alleen transporteurs hebben daar baat bij. Wij komen in alle landen van Europa; in de Benelux loopt een TransFollow-pilot, maar voor transito is dat niet geregeld. Door Duitsland mogen we dan weer wel rijden.”

Koppeling

“Het wordt bij TransFollow belangrijk dat de eindgebruiker over de streep wordt getrokken. Als die het eenmaal gaat gebruiken, weet hij precies wát hij op welk moment kan verwachten. Wat nog belemmerend kan werken is de retouremballage. Alleen de chauffeur kan invullen wat hij mee terug neemt en die moet dan soms kiezen uit een enorme lijst. Daar moet een oplossing voor komen, maar dan wel op een manier die de chauffeur snapt.

Ik ben ervan overtuigd dat TransFollow kostenbesparend kan werken. Je hoort wel eens dat gebruikers de koppeling met de systemen als complex ervaren, maar daar was bij ons geen sprake van. Wij hebben zeer ervaren programmeurs in dienst, dat maakt het wel makkelijk.”