Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment


GWH-regeling: wat houdt het precies in?


Ik kreeg enkele jaren geleden de opdracht om mij te verdiepen in de GrootWagenparkHouders-regeling (GWH-regeling). Een regeling die mij toen nog niets zei, maar waar dus behoefte aan was in de markt. In deze blog geef ik een uitleg over deze regeling. En welke oplossing er is om efficiënt volgens de GWH-regeling te kunnen werken.​

Hoe is de GWH-regeling ontstaan?

De GWH-regeling is ontstaan nadat de Belastingdienst begin 2019 had aangekondigd te stoppen met het per post versturen van een CD-rom met factuurspecificaties voor motorrijtuigen. Het inlezen hiervan zou verleden tijd worden. De Belastingdienst zou alles voortaan digitaal klaarzetten in Digipoort. Het nadeel van deze constructie was dat klanten verplicht werden zelf een koppeling te bouwen met het Digipoort-platform.


Er waren op dat moment nog geen andere opties mogelijk. TLN kreeg van zijn leden met wagenparken klachten over deze situatie en met name over de hoge kosten en het vele administratieve werk. TLN schakelde vervolgens Beurtvaartadres in. Het is immers de missie van Beurtvaartadres om te zorgen voor administratieve lastenverlichting in het transport.. Beurtvaartadres ging meteen aan de slag en bouwde in korte tijd een koppeling. Die was klaar voor gebruik als de Belastingdienst met de oude werkwijze zou stoppen. Dit was het stukje historie.


GWH-bijlage Service: Besparing op administratie en kosten​

Nu neemt Beurtvaartadres met een eigen gebouwde koppeling met Digipoort de interactie, betreffende de specificaties van de motorrijtuigenbelasting (MRB), tussen klanten en Belastingdienst over. Klanten ontvangen nu alleen nog de facturen van de Belastingdienst. Met deze werkwijze ontneemt Beurtvaartadres bedrijven een hoop administratieve kosten. Beurtvaartadres verzorgt de machtigingsaanvragen en zodra die machtigingen zijn geactiveerd kan Beurtvaartadres maandelijks de specificaties ophalen uit Digipoort om  vervolgens door te sturen naar  de gebruikers. Inmiddels is deze GWH-dienst 5 jaar actief en zijn veel grootwagenparkhouders geholpen met een abonnement. Ik vind de gesprekken met de gebruikers heel  boeiend, omdat er bij gebruikers nog veel onduidelijkheid is over de digitale GWH-regeling en ik leg het hen graag uit! Veel organisaties zijn daarom ook blij dat Beurtvaartadres hen hierin meeneemt en een mooie oplossing kan aanbieden.


Aan de slag met de GWH-bijlage Service

Wilt u met de GWH-bijlage Service aan de slag gaan? Of wilt u er meer over weten? Vul dan het onderstaande aanvraagformulier in.

 


Contactpersoon 


Matthijs van Rooijen
Customer Service

 088 55 22 162
Stuur een mail 

selecteren
heer
mevrouw
Splits e-mailadressen met een komma.

Deel deze post
Archief


Vraag uit de Praktijk over de formele digitale vrachtbrief