Het containerschip is jarig! Hij is niet meer weg te denken uit het hedendaagse vervoer. Alles, ja echt bijna alles wordt tegenwoordig via containers vervoerd. Handig, makkelijk, modulair te vervoeren en daardoor super efficiënt.
Toch bestaat deze uitvinding en gamechanger al 65 jaar. En de verwachting is dat de container en het containervervoer voorlopig wel een blijvertje zijn. De internationale logistieke keten kan gewoon niet zonder. Kijk maar eens wat er gebeurt bij te weinig containers of een tijdelijke blokkade van het Suez-kanaal: prijsstijgingen, langere levertijden en tekorten over de hele wereld.
Het ‘ontstaan’ van de container
Een speciaal containerschip voor een container is een Amerikaanse vinding. Want op donderdag 26 april 1956 koos ’s werelds eerste containerschip, de ‘Ideal X’, in de haven van Newark het ruime sop met aan boord 58 laadeenheden. Na een behouden vaart arriveerde het vaartuig op 2 mei op zijn bestemming, de haven van Houston.
Efficiëntie doet wonderen
De geestelijk vader is Malcom McLean, die daarvoor veel geld had verdiend met de verkoop van zijn succesvolle vrachtwagenbedrijf. Hij kocht een oude olietanker en bouwde die om voor het vervoer van containers. Het doel: makkelijker en efficiënter vervoer door veel sjouwwerk van bulkgoederen te voorkomen.
Daarna heeft er volop schaalvergroting plaatsgevonden, de grootste containerschepen vervoeren nu wel bijna 24.000 containers te gelijk. Benieuwd of Malcolm McLean dat ooit had verwacht in 1956. En er zullen vast nog grotere schepen gaan komen. Want het containervervoer is springlevend en voorziet in een grote behoefte.
Dit wist je datje is geïnspireerd op een column van Paul Jumelet voor Nieuwsblad Transport.