Wat is een Letter of Credit?
De Letter of Credit is een betalingsmethode waarbij de verkoper of exporteur zekerheid van betaling krijgt voor levering. De bank staat hiervoor garant. Andersom hoeft de koper of importeur pas te betalen zodra hij er zeker van is dat de goederen naar hem onderweg zijn. Met een Letter of Credit snijdt het mes dus aan twee kanten.
Een Letter of Credit noemen we ook wel een documentair krediet of documentair accreditief.
Wanneer kiest u voor een letter of credit?
Een Letter of Credit is raadzaam als u bijvoorbeeld voor het eerst zaken doet met uw afnemer of handelspartner, of als er sprake is van een debiteuren- of transferrisico. Soms is een Letter of Credit gebruikelijk in de branche. Met de Letter of Credit heeft de exporteur immers meer betalingszekerheid. Terwijl de importeur zeker weet dat de goederen worden opgestuurd en daarná pas hoeft te betalen.
Welke voorwaarden neemt u op?
Aan gebruik van een Letter of Credit gaat wel een procedure vooraf. Allereerst spreekt u in het handelscontract samen af om te leveren onder een Letter of Credit. Hierbij is het belangrijk om direct al een aantal afspraken vast te leggen, zoals:
- Welke vervoersvoorwaarden gelden er?
- Hoe zit het met de verzekering?
- Welke garantievoorwaarden gelden er?
- Welke handelsdocumenten moeten er worden overlegd?
- Wat zijn de betalings- en leveringscondities?
Welke transportdocumenten zijn verplicht?
Welke transportdocumenten exact verplicht zijn voor een Letter of Credit, verschilt per situatie en is mede afhankelijk van het land van bestemming, type vervoer en productsoort. In een Letter of Credit maakt u hierover afspraken met uw handelspartner en bank. Transportdocumenten die vaak worden verlangd zijn bijvoorbeeld:
- Bill of Lading
- Air Waybill
- CMR
- Commerciële factuur
- Certificaat van oorsprong
- Gewichtslijst(en)
- Paklijst(en)
- Verzekeringspolis of certificaat
Hoe werkt het?
Zijn de afspraken en voorwaarden onderling vastgelegd? Dan opent de bank van de importeur de Letter of Credit. Hiermee staat deze bank garant voor de betaling als aan alle gestelde voorwaarden is voldaan. Heeft de exporteur alle goederen verzonden? Dan stuurt hij alle documenten op naar zijn bank.
Na akkoord stuurt de bank de documenten door naar de buitenlandse bank voor een tweede check. Klopt alles? Dan ontvangt de exporteur direct de betaling van zijn handelspartner. Terwijl de importeur de gevraagde documenten krijgt voor ontvangst van het transport.
Interesse? Neem direct contact op
Ridvan Taci
Business Unit Manager Im -en Export
Tel 06-119 191 41 E-mail Stuur een mail