Condor Carpets
Enorme kostenbesparing ondanks de Brexit dankzij EXPORTPlus
Meer over Im- en Export
Condor Carpets is sinds 1992 uitgegroeid tot een van Europa’s grootste tapijtproducenten met klanten over de hele wereld. Zo ook in het Verenigd Koninkrijk, waar ze sinds de doorvoering van de Brexit te maken hebben met nieuwe regelgeving. Daarbij maken ze gebruik van EXPORTPlus van Beurtvaartadres. Eppo op de Dijk vertelt hierover.
De tapijtproducent is dé specialist op het gebied van tuften van synthetische en natuurlijke tapijten. Dit is een techniek om hoogpolig tapijt te maken. Condor Carpets distribueert deze tapijten vooral via groothandels, winkelketens en industriële afnemers. Het bedrijf is gevestigd in Hasselt, Overijssel.
In- en uitvoer: EU en VK
Nadat de Brexit definitief werd doorgevoerd, veranderde de manier van handelen met het Verenigd Koninkrijk voor Condor Carpets. Eppo legt uit: “Ineens moet je voldoen aan allerlei extra douaneverplichtingen zoals invoer- en uitvoeraangiftes, keuringen, exportcertificaten en exportdocumenten. Dat was eerder niet nodig om aan partijen in het Verenigd Koninkrijk te leveren.”
Condor Carpets ontzorgt klanten volledig door de uit- en invoer aan beide kanten van de grens te regelen. “De uitvoer leveren we aan bij Gaston Schul. Via ShipmentManager leveren we alle gegevens aan en die worden dan verzameld.”
Gecombineerde in- en uitvoer
Bij Condor Carpets zitten er vaak meerdere, kleine zendingen voor verschillende klanten in één container. “Onze vraag aan Beurtvaartadres was: moeten we dan voor iedere klant apart invoer- en uitvoerdocumenten aanleveren? In één container zit soms wel handel voor dertig verschillende klanten. Dit kost ons dus naast een hoop extra tijd, ook een hoop extra geld.”
Eppo vervolgt: “Alle gegevens om dit mogelijk te maken hadden we gelukkig al. Alleen hadden we de kennis destijds niet in huis om alles te combineren. Daar heeft Beurtvaartadres ons bij geholpen. Zij hebben voor een koppelingssysteem gezorgd binnen ShipmentManager, waardoor we voortaan een gecombineerd uitvoerdocument kunnen maken. Onder andere aan de hand van het containernummer en de factuurnummers.”
“Het invoeren van een container met zendingen voor verschillende klanten kost nu veel minder tijd én geld.”
Kostenbesparend
Deze manier van werken bespaart dus een hoop tijd en kosten. “Stel dat er in één container zendingen van dertig verschillende klanten zitten. Als we dan voor iedere zending apart een in- en uitvoer moeten aanleveren, kost dit ongeveer 5 euro per klant. Met een combinatie kan dit per container, waardoor het in dit geval een stuk goedkoper is.”
Intensieve begeleiding van Beurtvaartadres
Eppo is blij met de samenwerking met Beurtvaartadres. “Tijdens de implementatie van alles wat bij EXPORTPlus komt kijken, heeft Beurtvaartadres ons intensief begeleid. Of het nu gaat om het faciliteren van de juiste infrastructuur of het opleiden van onze medewerkers. Nog altijd kunnen we met al onze vragen bij Beurtvaartadres terecht. Er is altijd wel een aanspreekpunt met de juiste kennis die ons verder kan helpen.”
Voor de toekomst voorziet Eppo vooral kansen op het gebied van pre-lodgement. “Hier zullen vervoerders in de toekomst veel meer mee gaan werken. Dit houdt in dat de invoer van tevoren al wordt ingediend. Het zou handig zijn als we voor de handel met het Verenigd Koninkrijk met één druk op de knop kunnen aangeven dat het gaat om een pre-lodgement. Dat scheelt een hoop administratieve rompslomp achteraf en zorgt voor nog meer tijdsbesparing, dus automatisch ook lagere kosten. Ik heb er vertrouwen in dat we het transport in samenwerking met Beurtvaartadres nóg efficiënter kunnen laten verlopen.”
Geïnspireerd door deze case? Bel mij!
Sebastiaan Vlaming
Im -en Export Sales
Tel 06-531 067 71 E-mail Stuur een mail