Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment


Beurtvaartadres: de allesbehalve stoffige geschiedenis

Beurtvaartadres is bij vervoerend Nederland bekend van ‘de beurtvaartadressen’. Veel trouwe klanten bestellen nog steeds een doosje Beurtvaartadressen, die bedienen wij graag. Wellicht denkt u: “Wat een gekke naam!” Het gaat hier om de binnenlandse vrachtbrief. Met andere woorden (om vage blikken op feestjes te voorkomen): “Dat vies-bruine papiertje dat je moet ondertekenen bij een levering, je weet wel.”

Beurtvaartadres BV is opgericht door de ondernemersverenigingen in het transport (nu evofenedex, TLN en NBB). Wij kregen de opdracht hun leden te voorzien van rechtsgeldige vervoersdocumenten. Niemand hoefde na te denken over juridische juistheid. Want als je het bij Beurtvaartadres bestelde, was het goed.

Ik zeg ‘was’, maar dat is het natuurlijk nog steeds. Wat anders is, is dat we nu ‘heel’ vervoerend Nederland beleveren en niet alleen leden van de ondernemersverenigingen. En het gaat hierbij tegenwoordig om méér dan alleen vrachtbrieven: alle documenten die bij het vervoer nodig zijn.

Douaneformulieren leveren

Ons assortiment werd op een gegeven moment uitgebreid met douanedocumenten. Tot 2005 beleverde Beurtvaartadres exporterend Nederland papieren douaneformulieren: 119 verschillende bladen in alle combinaties. Afhankelijk van het soort vervoer, het land van bestemming of de herkomst.


Digitaal douaneaangifte doen

In 2005 werd het verplicht om de aangifte digitaal te doen. En dat liet de douane over aan de markt. Daardoor was het voor Beurtvaartadres noodzakelijk om van het papier dat we op voorraad hadden, een digitale versie in de markt te zetten. Zo’n push vanuit de overheid was natuurlijk geweldig.

Het op dat moment bijna 80-jarige, ogenschijnlijk stoffige, Beurtvaartadres moest digitaal. En dat is gelukt! Sindsdien, en enkele generaties software verder nog steeds, is Beurtvaartadres dé leverancier van douaneaangiftesoftware voor het mkb. Dankzij de kennis die al is opgedaan in de tijd dat het nog met papier moest.


Niet meer vies-bruin

Maar we hebben ook nog steeds ‘dat vies-bruine papiertje dat je moet ondertekenen bij een levering, je weet wel’. In alle soorten en maten: laser, ketting, kopgelijmde set, 3-voud, 4-voud, 5-voud, van 6 tot 12 inch en nog veel meer. Weliswaar niet allemaal meer ‘vies-bruin’, nu zonder carbon en zelfs geschikt voor de laserprinter.


De digitale vrachtbrief?

Maar… zou dát nu ook niet eens digitaal kunnen? NATUURLIJK! Een push vanuit de wetgever ontbreekt dit keer, dus het moet vanuit de markt komen. Het is niet voor niets dat evofenedex en TLN ons opdracht hebben gegeven een eCMR aan te bieden. De digitale vrachtbrief is in opmars.


De geschiedenis herhaalt zich!

En dan gaat het niet alleen om de gang van papier naar digitaal. Eind jaren ‘50 werd de CMR die door Beurtvaartadres is ontworpen, de standaard in de Benelux. De IRU adopteerde dit model en inmiddels is die CMR dé standaard in de wereld bij internationaal vervoer.

Beurtvaartadres heeft TransFollow (de e-CMR) ontwikkeld. Inmiddels is menig Nederlands bedrijf aan de slag met TransFollow en loopt er een pilot in de Benelux. Het moet gek lopen wil dit, net als het papiertje, niet ook de standaard in de wereld worden.


Houd mijn blogs in de gaten

19 jaar geleden mocht ik op gesprek komen bij Beurtvaartadres. Google bestond nog niet, dus het was een tijd waarin je ongegeneerd kon vragen wat een bedrijf deed. Ik werd al enthousiast van de prachtige naam. Een naam waarop we bijzonder trots zijn. Een bedrijf met een rijke historie, en een mooie toekomst.

Ondertussen is Beurtvaartadres allang niet meer het bedrijf dat ik 19 jaar geleden leerde kennen. Wat er allemaal speelt? Dat ga ik het komende jaar regelmatig met u delen in mijn blogs. 

Deel deze post
Archief


Brexit en veredeling: hoe zit dat precies?