De Kamer van Koophandel (KvK) is al jaren bezig om fysieke processen terug te schroeven naar nul. Denk aan de aanvraag van exportdocumenten als het Certificaat van Oorsprong (CvO) en het Eur.1-certificaat. Ook legalisering en certificering moeten compleet online gaan verlopen. Behoort u tot de 10% van alle Nederlandse ondernemingen die nog papieren aanvragen doet? Stap nu over, de tijd vraagt erom. Ook levert digitaal werken u allerlei voordelen op.
Van brievenbus naar inbox
In 2014 zette de KvK de eerste stappen richting digitalisering en sloot een deel van haar kantoren. Slechts vier locaties behandelden per post aangevraagde exportdocumenten: Arnhem, Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam. Ook is het sindsdien niet meer mogelijk fysiek met documenten langs te gaan bij KvK-kantoren. Bedrijven werden verplicht hun processen óf digitaal, óf per post te regelen.
Nu wil de KvK ook van de postzakken af. De eerste maatregelen zie je terug: de KvK voegt vier kantoren die nog fysieke aanvragen afhandelen samen tot twee. Arnhem en Eindhoven fuseren, ook Rotterdam en Amsterdam worden één. Aanvragen per post lopen hierdoor vertraging op. De vraag is: lonen ze überhaupt nog de moeite.
Geen ‘dit doen we al jaren zo’ meer
Ook bij Beurtvaartadres stimuleren we u om over te stappen op digitaal. Ook al betekent dit dat u veilige gewoontes moet doorbreken. En ook al werken de vertrouwde invulsjabloons in Word of Excel wat u betreft nog prima. Binnenkort heeft u simpelweg geen keuze meer. Niet alleen wíl de KvK digitaliseren - nu het coronavirus Nederland in z'n greep houdt ziet de KvK zich gedwongen nog sneller te stoppen met fysieke aanvragen.
De voordelen
Het is misschien even omschakelen, maar gelukkig zijn de voordelen van de digitale vrachtbrief erg groot. Ook voor relatief kleine bedrijven.
Korting
Om digitale processen te stimuleren en voor iedereen rendabel te houden, heeft de KvK een aantal kortingen in het leven geroepen. Gaat u vanaf nu digitaal aanvragen, dan ontvangt u korting op de leges kosten. Voor een CVO en EUR.1 is dit een korting van €5,50 per document; voor legalisering €2,00 per document.
Digitale administratie
Aanvraagprocessen worden voor iedereen toegankelijker dankzij digitale administratie. Of u nu thuis of op kantoor werkt: u heeft altijd inzicht in de status van uw aanvragen. Ook krijgt u overzichtelijke digitale dossiers met daarin de bewijslast en de overige benodigde documenten.
Snellere afhandeling
Digitale aanvragen worden sneller en effectiever afgehandeld. Binnen 30 minuten krijgt u bericht van de KvK of uw aanvraag is goedgekeurd of niet. Bij goedkeuring kunt u uw documenten direct uitprinten en met uw zending meesturen. Hiermee bent u verzekerd van een sneller bedrijfsproces.
Integrale oplossing
Tegenwoordig zijn de mogelijkheden van softwarepakketten legio. Van een koppeling met uw ERP-systeem - waarin het aanvraagproces volledig digitaal gaat - tot werken met sjablonen waarin de aanvraag al grotendeels is ingevuld. Hiermee voorkomt u onnodige fouten en vertragingen binnen het aanvraagproces.
Vragen? Beurtvaartadres staat voor u klaar
Naast een gebruiksvriendelijk webbased softwarepakket, heeft u bij Beurtvaartadres toegang tot een operationele servicedesk. Met douane-experts die altijd voor u klaar staan met betrouwbaar advies, en mee kunnen kijken of u over de juiste bewijslast beschikt. Misschien geeft dat een veilig gevoel, terwijl u afstapt van oude gewoontes.
Overtuigd? Stap nu over op digitaal. Onze Im- en Export Servicedesk helpt u graag verder.