Gebruikerservaring

Bolk Transport

“Een papieren vrachtbrief? Achterhaald. De eCMR is de toekomst” 


   Meer over de Digitale vrachtbrief 

Met ruim 180 voertuigen rijden de chauffeurs van Bolk Transport elke dag ruim twee rondjes om de aarde. Als je zoveel kilometers maakt, scheelt het tijd om het bijbehorende papierwerk digitaal te regelen. Ook is het fijn om altijd te weten waar de lading zich bevindt én wanneer deze is afgetekend. Daarom kiest Bolk voor de eCMR van TransFollow. Frans Savenije is Operations Manager bij Bolk en vertelt over de overstap naar de eCMR en de samenwerking met Beurtvaartadres.

Als logistiek dienstverlener verzorgt Bolk al meer dan tachtig jaar de meest uiteenlopende soorten wegtransport binnen Europa. Onder andere internationaal transport, distributievervoer en exceptioneel transport. Ook ondersteunt Bolk organisaties met op- en overslag, warehousing en containeroverslag.


Grenzen verleggen

In 1934 begon Bolk Transport onder de naam Looms & Bolk, als transporteur voor de gelijknamige dranken- en kolenhandel. Door de jaren heen groeiden ze flink op het gebied van horecadistributie. Bolk reed onder andere jaren rond voor een van de grootste bierbrouwers van Nederland.

Daarnaast ontwikkelde Bolk zich in containervervoer, normaal huifvervoer en exceptioneel vervoer op langere afstand (o.a. Italië). Ook vervoert de logistiek dienstverlener op projectbasis voor onder andere siloprojecten. De afgelopen twintig jaar ging het transportbedrijf zich ook toeleggen op het vervoer van windmolenonderdelen. Bolk tast de grenzen van afmetingen en gewichten steeds verder af.


In een bedrijf én sector waarin veel op de traditionele manier gaat, is digitaliseren best spannend. Je hebt er bovendien niets aan als alleen jij het gebruikt, de hele keten moet mee.


Tijd voor innovatie

Voor al die transporten zijn vrachtbrieven nodig. Frans: “Op de meeste transporten gebruiken we nog de papieren vrachtbrief. Maar dat heeft toch iets bewerkelijks. Het papiertje wordt weleens verkeerd ingevuld, raakt zoek of wordt onleesbaar. Door regen, bijvoorbeeld. Met alle digitale mogelijkheden van nu voelt dat wat ouderwets.”

Ook is er niet altijd iemand op de aflever- of laadlocatie aanwezig om de papieren vrachtbrief af te tekenen, wat wél verplicht is. Onhandig als je snel door wilt. “En dat is jammer, zeker voor chauffeurs op een autolaadkraan. Die kunnen in principe hun vrachten zelf laden, lossen en dóór, ook als niemand op de locatie aanwezig is.”


Minder risico, meer efficiëntie

Frans heeft dan al eens gehoord van de digitale CMR: de eCMR. Begin 2019 neemt hij contact op met Beurtvaartadres. “Tijdens een eerste sessie kozen we er in overleg voor om de eCMR in te zetten bij transporten met een autolaadkraan."

"Door de optie ‘aftekenen zonder akkoord wederpartij’ levert de eCMR juist bij die ritten efficiëntie op. Chauffeurs kunnen hun lading compleet zelfstandig laden, lossen en aftekenen. Alles bij elkaar levert dat minder risico op vertraging en faalkosten op.”


Let’s get digital

Een goede eerste stap richting digitalisering. “In een bedrijf én sector waarin veel op de traditionele manier gaat, is digitaliseren best spannend. Je hebt er bovendien niets aan als alleen jij het gebruikt, de hele keten moet mee. Ook daarom besloten we de eCMR allereerst in te zetten binnen één onderdeel van onze onderneming.”

De specialisten van Beurtvaartadres namen ze hierbij volledig bij de hand. “Hadden we een vraag, dan wisten zij het antwoord. Ze waren op de achtergrond aanwezig, onze processen aan de voorkant liepen door als altijd. Toen we de nieuwe manier van werken in de vingers hadden, merkten we snel grote voordelen van de app op.”

Ondanks dat de eCMR bij Bolk nog maar beperkt wordt ingezet, is Frans tevreden. “We hebben meer inzicht in onze data. Met de digitale vrachtbrief leg je heel gestructureerd laad- en losuren vast. Alles is direct digitaal beschikbaar, er zijn geen omslachtige dubbele handelingen meer. En je kunt ook nog realtime vrachten volgen. De chauffeurs hebben alles snel en eenvoudig bij de hand via de TransFollow-app. Ze kunnen dus direct weer de weg op. Zodra ze hun lading hebben geladen of gelost."


Implementatiepartner

Om het gebruik van de eCMR in het hele proces door te voeren, treedt het team van Beurtvaartadres op als volwaardig implementatiepartner. “Ze helpen ketenpartners bij de overstap. Ook onderhouden ze contact met de automatiseerder om alles snel en soepel in te richten. De software zet alle gegevens direct door naar het onderliggende TransFollow-platform. Onze chauffeurs krijgen bijvoorbeeld appjes met belangrijke laadinformatie, erg handig. Beurtvaartadres instrueert hen ook over het gebruik van de eCMR onderweg.”

De volledige implementatie duurt ongeveer tot november 2019. Bij elkaar zo’n tien maanden. “Dankzij de hulp van Beurtvaartadres is dit proces sneller gegaan dan verwacht. En ze staan nog steeds voor ons klaar als dat nodig is.”


Digitalisering is de toekomst

Bolk wil de eCMR in de toekomst op meer ritten inzetten. “We willen stap voor stap processen laten overgaan op de eCMR. Nu kiezen we vooral voor ketenpartners die al enthousiast zijn over de digitale vrachtbrief. Met de resultaten hiervan willen we ook andere partners enthousiast maken om over te stappen.”

Stapsgewijs digitaliseert Bolk Transport. “We willen met de tijd mee en leren nieuwe technieken toe te passen. Zo zijn we goed voorbereid op toekomstige ontwikkelingen. Je komt er gewoon niet onderuit. Digitalisering is de toekomst.”


Geinspireerd door deze case? Bel mij!

Robert Timmermans
Inside Sales Digitale vrachtbrief

Tel 088 - 55 22 101 E-mail Stuur een mail