Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment
Gebruikerservaring

Den Hartog & Bikker

Succesvolle pilot: 150 papierloze ritten per week met de eCMR


   Meer over de eCMR 

De grootste bierbrouwer van Nederland is een vaste klant van transportbedrijf Den Hartog & Bikker uit Vuren. In de strijd tegen onnodige CO2-uitstoot kwam de vraag om mee te doen aan een pilot rondom de eCMR van TransFollow. Omdat ze bij Den Hartog & Bikker wel van een uitdaging houden, zeiden ze volmondig ‘ja’!Iedere week voert Den Hartog & Bikker, onderdeel van de Meeus Group, 150 ritten uit over een vast traject tussen de brouwerij in Zoeterwoude en de glasfabriek Ardagh in Moerdijk. Just in time delivery is hierbij erg belangrijk. Een interessante case om een pilot met papierloos rijden te starten. Daarom bundelden alle betrokken partijen de krachten met Beurtvaartadres en wordt er momenteel volop geleerd en getest in een veilige omgeving.


Eerste resultaten pilot

Binnen Den Hartog & Bikker is Wilko Godefrooi verantwoordelijk voor de TransFollow-pilot. “Vanuit een persoonlijke interesse houd ik van digitale en ICT-innovaties. Dus toen het verzoek voor deelname aan de pilot kwam, was ik direct geïnteresseerd. Iedereen in de sector weet dat we afscheid gaan nemen van de papieren CMR. Alleen reageert men nog behoorlijk afwachtend. Wij gelukkig niet, in een veilige omgeving maken we nu al met andere partijen de digitale stap.”

De pilot startte in juni 2018 en de eerste resultaten zijn veel belovend. Het is een belangrijke stap naar een papierloos kantoor. “Je hebt nu realtime de data inzichtelijk. Dit betekent sneller en nog secuurder leveren. Iedereen is direct op de hoogte en er worden minder onnodige ritten gemaakt. Dit zorgt voor de nodige CO2-reductie. En interessant voor ons: we kunnen sneller facturen.”

 


Je hebt nu realtime de data inzichtelijk. Dit betekent sneller en nog secuurder leveren.

Wilko Godefrooi • Den Hartog & Bikker

Papierloos bureau

Een uitdaging rondom de pilot is om alle partijen op dezelfde lijn te krijgen en te houden. Werken met TransFollow vraagt om een andere manier van het aanvliegen van het logistieke proces. Daarom is het belangrijk om dit met de vier betrokken partijen goed af te stemmen.

Door de pilot kunnen de medewerkers van Den Hartog & Bikker wennen aan de nieuwe manier van werken en hier over leren. Godefrooi: “Laat ik eerlijk zijn, op dit moment levert de pilot ons als transporteur nog extra werk op. Er is nog geen koppeling met ons TMS-systeem gemaakt, waardoor we nu papier en TransFollow naast elkaar gebruiken. Hoe mooi is het om straks geen papier meer te hebben!”

Godefrooi gaat verder: “Er werken nu twee dames op kantoor die samen bijna een volle week bezig zijn met het inscannen van papieren vrachtbrieven. Wat als dat straks niet meer hoeft? We maken minder fouten, de documenten zijn direct op te roepen en alle partijen volgen zelf hun vracht.”


Regisseur Beurtvaartadres

Voor de pilot werd het ICT-systeem aangepast en werken de acht betrokken chauffeurs nu op een andere manier. Godefrooi: “Ik heb de chauffeurs zelf opgeleid. Voor hen was het werken met TransFollow in het begin wennen. Maar door een heldere instructie, goede training en een actieve vraagbaak gaat het nu goed. Ze zien zelf steeds meer de voordelen van papierloos rijden in!”

Tijdens de pilot begeleidt en bewaakt Beurtvaartadres de voortgang. “We zitten om de paar weken met alle partijen in een werkgroep om tafel. Zo leren we steeds bij en stemmen we nieuwe bevindingen op elkaar af. Ketenregisseur Imre Koenders van Beurtvaartadres begeleidt deze sessies. Hij weet precies wat er wel en niet kan met TransFollow en hoe we uitdagingen met de software oplossen. Zo komen we uiteindelijk tot de meest ideale situatie. De begeleidende rol van Beurtvaartadres zit er dan op. Als het goed is gebruiken we Beurtvaartadres dan alleen nog als leverancier en achtervang.”


Papierloze toekomst

De pilot duurt nog tot de zomer van 2019. Godefrooi gaat verder: “Als er straks genoeg geleerd is, krijgt TransFollow een verdere uitrol binnen ons bedrijf. We moeten de eCMR als sector omarmen en er nu écht werk van maken. Ik kan niet wachten om straks écht papierloos te rijden. Ik weet zeker: de digitale vrachtbrief zorgt voor veel nieuwe kansen. Wij bij Den Hartog & Bikker grijpen die samen met Beurtvaartadres!”


Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Juliëtte Roos
Senior Accountmanager Digitale vrachtbrief

Tel  06 8174 8181 E-mail Stuur een mail