Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment
Gebruikerservaring

Kotra Logistics

Kotra Logistics kiest met de eCMR TransFollow voor innovatie en duurzaamheid


   Meer over de Digitale vrachtbrief 

Kotra Logistics is partner in vervoer, opslag en handling van verse- en diepgevroren levensmiddelen. Het familiebedrijf is opgericht in 1880 en distribueert dagelijks vanuit geconditioneerde distributiecentra in Nederland, Frankrijk en Duitsland voor opdrachtgevers uit alle werelddelen. Met een modern wagenpark van 150 trekkende eenheden, 250 trailers en chauffeurs die de taal van de klant spreken, ontzorgt en verbindt Kotra de producerende partijen met ontvangende partijen. Als één van de marktleiders in dit segment, vindt Kotra Logistics het belangrijk om als transportbedrijf op het gebied van innovatie en verduurzaming ook het voortouw te nemen. 

Tijd voor verandering 

Henry van Hartingsveldt, Transportplanner bij Kotra Logistics: “we proberen de afgelopen jaren de papierstroom te verminderen en logistieke processen zoveel mogelijk digitaal in te richten. Er gaat bij ons nogal wat papier doorheen. Wij hebben elke dag gemiddeld 150-160 wagens rondrijden en die hebben gerust zo’n 15 tot 30 CMR’s bij zich, dus het papier gaat erg hard. Door de overstap naar de eCMR van TransFollow vangen we een aantal vliegen in één klap. Zo kunnen we de papierstroom reduceren, zijn de processen minder foutgevoelig en heb je al je informatie digitaal beschikbaar”. 

De keuze voor de eCMR TransFollow

“De afgelopen jaren hebben we een app gehad, maar dat kwam niet lekker van de grond. Het was namelijk geen volledige applicatie. TransFollow heeft daarentegen alles van A tot Z geregeld en het is juridisch houdbaar, dit verschilt ook nog wel eens per applicatie. Een goed- en snelwerkend systeem is voor ons erg belangrijk, omdat je hiermee tijd wint. En tijd is erg belangrijk binnen onze branche. Daarnaast zijn wij met nog meer systemen bezig, waaronder een urenregistratiesysteem met een integratie van een webfleet navigatie. Deze systemen kunnen we koppelen aan TransFollow om één geheel te krijgen. Bij digitalisering heb je vaak te maken met verschillende systemen naast elkaar en dan wordt het al snel veel werk, dit is bij TransFollow niet het geval”. 

Implementatie & activatie 

“Bij dit proces hebben we een werkgroep geformeerd, met daarin chauffeurs, planning, ICT en directie. De implementatie doen wij zelf, wij hebben een eigen ICT-afdeling. De betrokken ICT-collega heeft alle processen vanuit ons TMS-systeem gekoppeld aan TransFollow. Gelukkig kunnen we ook Beurtvaartadres inschakelen voor ondersteuning, aangezien zij implementatiepartner zijn van TransFollow. In de volgende stap hebben we testgroepen opgericht om te kijken of het allemaal goed werkt en hoe het ‘communiceert’ met de andere systemen. Momenteel staat alles klaar en de eerste reacties hier intern zijn alleen maar positief! De volgende stap is het toevoegen van de chauffeurs en dan gaan we actief met klanten in gesprek. Vanuit onze chauffeurs horen we al snel met welke klanten we als eerste aan tafel kunnen en zo gaan we het stukje bij beetje uitrollen”.

Data voor optimalisaties

“Wanneer TransFollow volledig is geïmplementeerd, willen we de data gebruiken om daar verschillende learnings uit te halen en zo onze processen te kunnen verbeteren. Natuurlijk is dat voor nu een beetje vroeg, maar dat is wel het plan! Zo kunnen we onze dienstverlening beter maken voor mens & milieu, onze klanten nog beter centraal stellen en marktleider blijven in ons segment”. 

Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Juliëtte Roos
Senior Accountmanager Digitale vrachtbrief

Tel  06 8174 8181 E-mail Stuur een mail