McCain Lelystad en partner Kloosterboer
eCMR missing link bij digitalisering McCain Lelystad
Meer over de Digitale vrachtbrief
8,4 kilometer aan papieren CMR’s: zoveel papier gebruikte McCain in Lelystad per jaar vóór de overstap naar TransFollow. Tot wel 24 keer per dag rijdt een vrachtwagen de 1100 meter over de openbare weg tussen de productielocatie van McCain en het vrieshuis van partner Kloosterboer. Tijd voor digitalisering dus!
Met de eCMR is deze missing link nu ook gedigitaliseerd. McCain had de rest van de infrastructuur al in een eerder stadium geautomatiseerd. De koppeling van de digitale vrachtbrief met TransFollow aan de bestaande infrastructuur was de laatste stap. Ook deze laatste digitale stap werd mede geleid door Eric de Waard, logistics project coördinator bij McCain.
Unieke situatie
McCain heeft een grote productiefaciliteit in Lelystad. Na de verwerking worden de aardappelen tijdelijk opgeslagen in het vrieshuis van partner Kloosterboer, 1100 meter verderop. “Omdat het transport over de openbare weg gaat, gebruiken we een CMR”, vertelt Eric. “Voordat we met TransFollow reden duurde het afhandelen van de papieren administratie langer dan het dokken en lossen van de wagen.”
Dat gaat nu gelukkig anders. “In 2019 hebben we écht werk gemaakt van de implementatie van TransFollow. Na veel testen en programmeren is de situatie nu optimaal. De eCMR is totaal geïntegreerd in de automatisering. De vracht wordt automatisch ingeladen en weer uitgeladen. Tijdens dit proces verschijnt de eCMR al in de TransFollow-app en kan de chauffeur de gegevens controleren. We werken met automatisch aftekenen, de chauffeur stapt niet meer uit. En omdat alles digitaal geborgd en inzichtelijk is hoeft er niemand meer fysiek aanwezig te zijn voor de controle. Dit bespaart ons een hoop tijd. En zorgt voor meer controle en gemak!”
We werken met automatisch aftekenen, de chauffeur stapt niet meer uit. En omdat alles digitaal geborgd en inzichtelijk is hoeft er niemand meer fysiek aanwezig te zijn voor de controle. Dit bespaart ons een hoop tijd. En zorgt voor meer controle en gemak!”
Totale digitalisering
Met de koppeling van TransFollow aan het al bestaande ERP-systeem ging voor Eric een wens in vervulling. “We maken hiermee echt een stap vooruit. De basis van de automatisering is de ERP-oplossing van SAP. Hieraan hebben we verschillende andere systemen gekoppeld, waaronder TransFollow. Ik ben hierbij al vanaf het begin betrokken.
“Dat is heel leuk om te doen, maar vormt ook een uitdaging. Op een gegeven moment waren we bezig om vijf verschillende systemen aan elkaar te koppelen en onderling te laten communiceren. Gelukkig werpen onze inspanningen hun vruchten af: we kunnen nu nog beter vooruitkijken en onze voorraden op peil houden.”
De eCMR geeft Kloosterboer en McCain nóg een groot voordeel. Eric: “Als voedselproducent is voedselveiligheid van levensbelang voor ons. Belangrijk daarbij is de temperatuur bij productie en transport. Die moet stabiel zijn en juist worden overgedragen. Het monitoren en overdragen hiervan hebben we ook geautomatiseerd. De actuele temperatuur wordt nu automatisch op de eCMR geprint en zo direct overgedragen en geborgd.”
De implementatie van TransFollow
Eric begeleidde de koppeling van TransFollow aan SAP en de andere systemen. “Het is belangrijk dat alle betrokken partijen in de keten aanhaken. Hierbij zijn we goed ondersteund door de ketenregisseurs van Beurtvaartadres. Vooral Imre Koenders heeft hier in 2019 een belangrijke rol in gespeeld.”
Tijdens de implementatie is de communicatie en het samen optrekken met alle partijen in de keten belangrijk. “Hierin heeft Imre ons goed geadviseerd. Want alle partijen in de keten, waaronder Kloosterboer, werken nu met de TransFollow-oplossing. Beurtvaartadres heeft deze partijen proactief begeleid. En nog steeds zijn de lijntjes kort. Met één telefoontje spreken we de juiste persoon en worden we goed verder geholpen. Extra fijn hierbij is dat ze ons bedrijf kennen en de bijhorende uitdagingen begrijpen.”
Digitale toekomstplannen
McCain heeft nog meer situaties waarin vaste ritten tussen productie- en opslaglocaties worden gemaakt. “Deze willen we op dezelfde manier digitaliseren. Dus ook met de oplossing van TransFollow. Het hele automatiseringsproject in Lelystad was hiervoor een mooie pilot. Een pilot waarbij vooral alles zo is opgezet dat we later makkelijk kunnen opschalen. Er is al volop interesse vanuit andere McCain-locaties in Europa de rest van de wereld. We gaan nog veel mooie dingen doen!”
Geïnspireerd door deze case? Bel mij!
Juliëtte Roos
Senior Accountmanager Digitale vrachtbrief
Tel 06 8174 8181 E-mail Stuur een mail