Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment
Gebruikerservaring

Van Donge & de Roo

Internationaal transportbedrijf Van Donge & de Roo werkt sinds begin 2020 met de digitale vrachtbrief - een grote stap vooruit.


   Meer over de Digitale vrachtbrief 

Met ruim 350 vervoerders in dienst en 650.000 containers in beheer opereert logistiek dienstverlener Van Donge & de Roo wereldwijd. Het transportbedrijf vervoert goederen over de weg, rails, het water en door de lucht.


Belangrijke schakel in digitalisering

In 2019 besluit Van Donge & de Roo de vrachtbrief te digitaliseren in samenwerking met Beurtvaartadres. De eerste pilot wordt uitgerold en ingezet om zo veel mogelijk containers papierloos van A naar B te krijgen. Ook wil het bedrijf data verzamelen om de supply chain te optimaliseren. Managing Director Dennis de Roo vertelt over de voordelen van digitaliseren en waarom het goed is om daar al je processen bij onder de loep te nemen.

Dennis vertelt: “We waren al een aantal jaren bezig om zo veel mogelijk processen binnen het bedrijf te automatiseren. De samenwerking met Beurtvaartadres is hier ook een belangrijke schakel in. Ons doel is om papierloos containers naar de eindbestemming te vervoeren. In de ruimste zin van het woord. Echt een blockchain-oplossing. Alle facetten binnen de keten worden aan elkaar verbonden. De eCMR is daarin het laatste puzzelstukje.”


Eindelijk vervagen papieren grenzen

Dennis de Roo    Managing Director • Van Donge & de Roo
 

Vaste routines en patronen doorbreken

Het implementeren van de eCMR in de wereld van de logistiek blijkt een uitdaging. “Beurtvaartadres heeft ons goed geholpen bij de inzet van de eCMR. We merkten in het begin wat weerstand bij de diverse partijen. Verandering kan natuurlijk best eng zijn.

Het is even wennen als je normaal altijd een papieren vrachtbrief onder je neus krijgt en nu ineens alles digitaal moet invoeren. Iedereen heeft zijn of haar vaste routines en patronen. Die zijn soms lastig te doorbreken.”


Contactloos containers lossen

Begin dit jaar startte de transporteur met de implementatie van de digitale vrachtbrief. Inmiddels zijn de chauffeurs in staat om zelf contactloos af te tekenen op hun smartphone. Wel zo veilig nu, want met deze functie hoeven ze hun toestel niet meer af te geven aan de ontvanger.

Sterker nog, ze hoeven de cabine er niet meer voor uit. Geert: “Het aftekenproces gaat 100% contactloos. Ze koppelen de containers af, lossen de ladingen en rijden de lege containers terug naar de terminal. Zonder enige wachttijd!”

Toch heeft de logistieke sector in de loop der jaren al verschillende veranderingen doorgemaakt. Denk hierbij aan pinnummers en douanedocumenten die nu verzameld zijn op één a4. “Uiteindelijk gaat de traditionele manier van werken compleet verdwijnen. Zo gauw mensen zich bewust worden van de voordelen van de eCMR, en dat alles daarmee digitaal gelockt is.”


Meer data, meer winst

Een van de voordelen van de eCMR is dat je inzicht krijgt in de volledige supply chain. Je volgt het transport van begin tot eind en verzamelt onderweg belangrijke data. “Ik wilde direct zien wat mijn vervoerder afleverde en waar. Normaal moest ik hiervoor wachten op de fysieke CMR. Dat hoeft nu niet meer. De eCMR is namelijk gekoppeld aan telefoondata. Je wordt continue op de hoogte gehouden van de voortgang van het transport.

De chauffeur geeft zijn telefoon aan iemand van de losfaciliteit om de lading af te tekenen of tekent zelf af op zijn smartphone. Laden en lossen kan dus ook op afstand. Vervolgens krijg ik direct een melding dat de lading is afgetekend.”

Van Donge & de Roo vervoert veel goederen naar Duitsland. Daar wordt de eCMR nog niet gebruikt. “Bij transport over de weg in Duitsland moet ik verplicht een CMR aanleveren bij de klant. Als ik wachturen belast, willen ze dat terugzien op de vrachtbrief. Als ik weet dat die er zijn, houd ik de factuur een dag tegen. Ik geef eigenlijk 31 dagen krediet aan de klant en betaal binnen 7 dagen het transport. Als ik sneller kan factureren levert mij dat een dag tijdwinst op. Dan sla ik een flinke slag wat betreft mijn liquiditeit.”


Proces in kaart met eCMR

Bij Van Donge & de Roo worden zo’n 650.000 containers vervoerd. Je zult begrijpen: daar gaat best eens iets mis. Maar van fouten kun je leren, zeker als je goed inzicht hebt in je supply chain. En dat krijg je via de e-CMR. “Dankzij die schat aan data weet ik bijvoorbeeld hoeveel chassis ik per dag nodig heb. Voor hetzelfde geld heb ik 16 tot 20 chassis in beheer, die ik ook moet betalen, terwijl ik er eigenlijk maar 10 of 15 nodig heb. Zonder de juiste data valt dat niemand op en gaat alles door volgens de oude routine.”

“Door kritisch naar je processen te kijken kun je efficiencyslagen maken en fouten zo veel mogelijk voorkomen. Daar heb je echter wel die belangrijke data voor nodig. Om te zien waar het spaak loopt.”


Uitbreiden

De volgende stap in de samenwerking tussen Van Donge & de Roo en Beurtvaartadres, is de eCMR uitrollen naar meerdere klanten. “Dit moeten we denk ik stellig introduceren. We weten immers hoe de logistieke sector tegenover veranderingen staat. Ik wil van het papierendocument af en digitaal gaan. Zodat ik die waardevolle data terugkrijg.”

“De samenwerking met Beurtvaartadres kent een goede start. We kunnen snel schakelen en ze helpen bij de implementatie van de eCMR. Helaas heeft COVID-19 vertraging opgeleverd in de uitrol, maar ik ben ervan overtuigd dat we snel kunnen doorpakken en meer kunnen optimaliseren in de supply chain”.



Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Juliëtte Roos
Senior Accountmanager Digitale vrachtbrief

Tel  06 8174 8181 E-mail Stuur een mail