Dat de vraag naar Nederlands melkpoeder in het buitenland groot is, is alom bekend. Jonker & Schut is logistiek specialist en expediteur in de voedingsmiddelenbranche. En gespecialiseerd in zuivelproducten, met name melkpoeder. Het bedrijf verzorgt de gehele logistieke dienstverlening. Hieronder valt de opslag van goederen, het regelen van transport en de douaneformaliteiten voor klanten.
Customs-medewerker Martin Draaijer is bij Jonker & Schut medeverantwoordelijk voor een groot aantal douane-gerelateerde zaken. Martin: “We opereren wereldwijd. Ik regel dan ook veel exportdocumenten, oorsprongscertificaten en gezondheidscertificaten. Vooral naar Aziatische landen en Australië. Daarnaast klaar ik goederen in vanuit de hele wereld. Dit doe ik allemaal in het douanesysteem van Beurtvaartadres.”
Voeding zorgt voor uitdaging
Klanten van Jonker & Schut exporteren dus veelal voedingsproducten. Daar komen ook gezondheidscertificaten bij kijken. Deze certificaten vormen vaak een uitdaging. “We doen veel navraag bij Nederlandse autoriteiten,” vertelt Martin. “Dat vraagt om een flexibele houding. De autoriteiten keuren namelijk niet altijd alle producten goed. Gegevens moeten soms ad hoc of op het laatste moment nog gewijzigd worden.”
Dit snelle werk vraagt ook nog eens een hoge nauwkeurigheid. Fouten hebben grote consequenties. Martin: “Als importtarieven niet overeenkomen met de vooraf afgesproken tarieven met de klant, moeten we geld terugvragen bij de douane. Een ingewikkeld en vaak langdurig proces. Omdat de douane soms strenge eisen stelt aan de motivering van deze verzoeken, kan de verwerkingstijd langer duren.”
“Ook voor biologische goederen zijn certificaten nodig. Is een product niet voorzien van een biologisch certificaat? Dan mag het niet als biologisch goed geïmporteerd worden. Klanten leveren deze certificaten vaak zelf aan. Bij nieuwe klanten levert dit nog wel eens problemen op tijdens de invoer. Ook hier springen wij dan bij.”
Of het nou om problemen met aangiftes gaat, foutmeldingen of andere vragen: we kunnen altijd bij het team van Beurtvaartadres terecht.
Terugvallen op Beurtvaartadres
Beurtvaartadres levert het douanesysteem waarin Jonker & Schut werkt. Inclusief doorlopende service. Martin: “Hier heb ik maar één woord voor: perfect. Of het nou om problemen met aangiftes gaat, foutmeldingen of andere vragen: we kunnen altijd bij het team van Beurtvaartadres terecht. Zelfs op afstand. Ze kijken bijvoorbeeld eenvoudig mee via teamviewer. Ideaal, want zo helpen we moeilijkheden snel de wereld uit.”
Maar er is meer. “Ook de inhoudelijke vakkennis valt ons op,” zegt Martin. “Het team van Beurtvaartadres pikt menselijke fouten er zo uit. Dit is erg belangrijk. Zo bieden we altijd de nauwkeurigheid en deskundigheid die van ons wordt verwacht.”
Benieuwd naar de toekomst
De wereld om ons heen verandert, ook als het gaat om im- en export. Een voorbeeld daarvan is Brexit. Martin: “Bij Jonker & Schut hebben we hiermee al te maken. We begeleiden klanten al bij het im- en exportproces vanuit en naar het Verenigd Koninkrijk. Wel verwacht ik door Brexit in de toekomst meer douanevragen vanuit ons huidige klantbestand. Op dit moment is het wachten op een akkoord, en duidelijke wetgeving.”
Ook de coronacrisis leek een grote impact te hebben op de im- en export. Uiteindelijk valt het effect (tot nu toe) bij Jonker & Schut mee. “Er is (nog) weinig veranderd. Maar ik ben wel erg benieuwd wat het komende jaar ons brengt.”
Vragen over douaneformaliteiten?
John Jochems
Im -en Export Servicedesk
Tel 088-55 22 152 E-mail Stuur een mail