Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment
Klantervaring

Ruigrok Flowerbulbs

Ruigrok stuurt efficient bloembollen de wereld over


    Meer over Im- en Export 

In juli, augustus en september is het ‘alle hens aan dek’ bij Ruigrok Flowerbulbs. Het seizoenbedrijf exporteert dan al haar bloembollen, hoofdzakelijk naar Amerika en Canada. Daarbuiten vindt het werk op het land plaats. In de hectische zomerperiode maakt het bedrijf de exportdocumenten op in de douanesoftware van Beurtvaartadres.

Rob Commandeur is allround administratief medewerker bij het Zuid-Hollandse familiebedrijf. Hij regelt de export en bijhorende documentatie van begin tot eind. De zomermaanden zijn druk, maar liefst 10 containers verlaten elke week het bedrijf. “De kennis van Beurtvaartadres is dan erg prettig,” vertelt Rob. “Ze zijn bereid om mee te kijken en komen snel met oplossingen. Zo helpen ze me regelmatig uit de brand.”


Niet alleen bloembollen

Het grootste deel van het klantenbestand van Ruigrok Flowerbulbs bestaat uit Nederlandse ondernemers die wonen en werken in de VS en Canada. En die vragen regelmatig om naast bloembollen ook andere goederen mee te vervoeren, zoals verpakkingen en machines. “We doen dat graag voor onze klanten,” vertelt Rob. “Maar een gemengde vracht geeft douane-technisch soms extra uitdagingen.”

Zo zijn er voor de aangiften per vracht extra codes nodig, die ook nog vaak veranderen. Rob: “Gelukkig ondersteunt Beurtvaartadres ons hierin. Dit scheelt mij een hoop uitzoekwerk waarin we ons geen fouten willen permitteren. Zij hebben naast de software, ook de juiste en actuele kennis paraat.”

Gelukkig ondersteunt Beurtvaartadres ons hierin. Dit scheelt mij een hoop uitzoekwerk waarin we ons geen fouten willen permitteren. Zij hebben naast de software, ook de juiste en actuele kennis paraat.

Een klein doch groot onderdeel

Rob: “Dat de export een relatief klein onderdeel is van onze totale werkzaamheden, betekent niet dat het minder belangrijk is. Juist omdat alles in drie maanden weg moet, is een storing of oponthoud al snel een groot probleem. Gelukkig zijn we AEO-gecertificeerd, waardoor oponthoud bij de douane minimaal is.”

“Dit certificaat hebben we mede dankzij de douanesoftware van Beurtvaartadres behaald. Doordat we alles digitaal en compleet gearchiveerd hebben, is het geen probleem om tijdens controles alle papieren en documenten netjes te overleggen.”


Leunen op de Servicedesk
“De douanesoftware van Beurtvaartadres helpt ons dus erg goed bij de verwerking van aangiftes,” vertelt Rob. “Ook handig: bij een storing of ander technisch probleem schakel ik direct de Servicedesk in. Deze service is voor ons niet alleen fijn, maar ook belangrijk. Omdat we maar drie maanden in het jaar werken met het systeem, is het elk jaar weer alsof je opnieuw begint. Hulp is dan meer dan welkom. Zo blijven we efficiënt werken, met minimale inspanning.”


Toekomstplannen

Rob vervolgt: “Zoals ik al aangaf, focussen we ons op dit moment vooral op de VS en Canada. Daar liggen grote landerijen, er is veel vraag naar onze producten. Ook hebben we veel exportkennis over deze landen in huis. Uitbreiding zien we wel zitten, maar we moeten wel realistisch blijven: we pieken in een vrij korte periode, dus wat kunnen we als bedrijf aan?”

“We staan als bedrijf met een exportproduct voor steeds meer uitdagingen, zoals de Brexit. Tot op heden hebben we hier nog geen problemen mee gehad, maar het is afwachten wat de toekomst brengt. Ook wet- en regelgeving veranderen. Specifiek voor onze branche betekent dit een strengere controle op ziektes en bestrijdingsmiddelen. Wat de uitdaging ook is: het is belangrijk om flexibel te zijn én te blijven. En daar helpt Beurtvaartadres ons bij.”


Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Sebastiaan Vlaming
Im -en Export Sales

Tel 06-531 067 71 E-mail Stuur een mail