arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

KVK-exportdocumenten aanvragen? Straks alleen nog digitaal

Belangrijk nieuws: het aanvragen van exportdocumenten bij de Kamer van Koophandel (KVK) kan alleen nog digitaal. Hiermee speelt de KVK in op de steeds verdere digitalisering van de internationale handel. Beurtvaartadres ondersteunt u bij het veilig en snel digitaal communiceren met de KVK.

De KVK werkt al meer dan 10 jaar met een digitaal systeem voor het aanvragen van exportdocumenten. Nu wordt de laatste digitale stap gezet: aanvragen gaan 100 procent digitaal. Door volledig papierloos te werken krijgt met zo min mogelijk handelingen goederen de grens over.

Wat verandert er precies?

Al meer dan 96 procent van alle documenten wordt digitaal bij de KVK aangevraagd en verwerkt. Sinds 2014 heeft de Kamer op deze manier al ruim 5,5 miljoen documenten verwerkt. Nu is de tijd gekomen dat alle exportdocumenten digitaal aangevraagd gaan worden. Per 5 april 2021 kunnen documenten niet meer per post worden aangevraagd. Dit geldt onder meer voor:

  • Certificaten van Oorsprong
  • EUR1
  • EUR-med
  • alle overige legalisaties en certificeringen

Nieuwe kansen

Met deze digitale stap blijft de KVK, en dus ondernemend Nederland, aangesloten op de digitale ontwikkelingen in de internationale handel. Verder worden de administratieve processen versimpeld. Voor een handelsland als Nederland is dit belangrijk. Het schept nieuwe internationale kansen. De grootste winstpunten zijn:

  • snellere communicatie met de KVK
  • een overzichtelijke digitale administratie
  • kostenbesparing

Digitaal communiceren

Via de website van de douane vraagt u de documenten digitaal aan. Het is veel makkelijker om hiervoor het digitale platform van ShipmentManager te gebruiken. Hiermee is het opmaken, digitaal indienen, verwerken en afdrukken van alle informatie rondom transacties erg eenvoudig.

Het grootste voordeel is dat u communiceert en werkt vanuit één applicatie: ShipmentManager is uw centrale ingang. Het werkt via een SaaS-oplossing (Software as a Service), waardoor uw gegevens veilig online worden opgeslagen en verwerkt. Zo blijft u altijd in control!

KVK Servicedesk

Bent u geen grootverbruiker van KVK-documenten? Val dan terug op onze KVK Servicedesk. Vraagt u maar een paar KVK-documenten per jaar aan? Dan kan dat ook via onze KVK Servicedesk.

Wij regelen dan de aanvraag voor: makkelijk, snel en zonder fouten. Ook kunt u bij onze douane-experts terecht met vragen. Zij zorgen ervoor dat u altijd up-to-date bent en uw digitale aanvraag op de juiste manier wordt verzorgd. Via ons machtigingsfomulier regelen wij het direct voor u. U bent helemaal ontzorgd.

Nieuws