Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment


“Het leukste aan mijn werk vind ik de voldoening dat je aan het eind van de dag een hoop klanten tevreden hebt gemaakt”

Bij Beurtvaartadres verzorgt Marlon Jochems binnen de business unit im- en export het administratieve gedeelte. Zo verzorgt hij onder andere de facturatie, het verwerken van abonnementen, beheer van het klantenbestand en bundels. Maar ook is hij binnen Beurtvaartadres de specialist omtrent het aanvragen van exportdocumenten en het legaliseren van documenten. Inmiddels is Marlon alweer meer dan een jaar werkzaam bij Beurtvaartadres. 

Hulp bij aanvragen exportdocumenten en legaliseringen

Bij Beurtvaartadres kunt u terecht voor het aanvragen van exportdocumenten en legaliseringen. Exportdocumenten heeft u nodig wanneer u goederen naar landen buiten de Europese Unie exporteert. Hiermee kunt u bijvoorbeeld de oorsprong van een product aantonen, maar ook voor het verlagen of vrijstelling van de invoerrechten heeft u exportdocumenten nodig.  

Marlon Jochems: “Wat exportdocumenten betreft kan je denken aan Certificaten van Oorsprong (CVO’s) en aan EUR.1 certificaten. Deze documenten worden veruit het meest aangevraagd. Door de jaren heen is ook de vraag naar exportdocumenten toegenomen. Zo is het aantal aanvragen de afgelopen jaren bijna verdrievoudigd. De typen bedrijven die deze aanvragen doen zijn ook heel verschillend, van autodealers tot bedrijven in de medische wereld.“

“Voor aanvragers met veel volume hebben we ook een aparte module in onze douanesoftware, zodat je ook zelfstandig certificaten kan regelen. Handmatig kan je ook eenvoudig exportdocumenten aanvragen via een formulier op onze website.”

Iedere dag anders qua werkzaamheden

De werkzaamheden van Marlon zijn behoorlijk divers. Buiten zijn werkzaamheden wat betreft exportdocumenten en legaliseringen werkt hij ook veel samen met de boekhouding en heeft hij uit naam van Beurtvaartadres ook evenementen bezocht: 

“Elke dag ziet er bij mij wel anders uit qua werkzaamheden. Wel ben ik voornamelijk bezig met het beantwoorden van de KVK aanvraagformulieren op de website. Verder controleer ik dagelijks of er nieuwe bestellingen zijn gedaan, zodat ik vervolgens de facturatie kan regelen. Samen met mijn collega’s van de boekhouding verzorg ik ook de aanmaningen bij betaalachterstanden.”

“Verder was ik dit jaar ook bij het Douanecongres en ga ik in november voor de 2e keer mee naar de ICT & Logistiekbeurs. Ook ben ik terug te zien in de brandingscampagne van TransFollow, de digitale vrachtbrief binnen Beurtvaartadres.” 


Afbeelding: Marlon Jochems tijdens de brandingcampagne van TransFollow

“Het leukste aan mijn werk vind ik de voldoening dat je aan het eind van de dag een hoop klanten tevreden hebt gemaakt. Zo was er ooit een klant uit Eindhoven die mij zelfs had uitgenodigd voor koffie nadat ik hem had geholpen bij wat vragen. Dit aanbod klonk zeker goed, maar het was uiteindelijk qua afstand net iets te ver.“

Marlon Jochems • Administratief medewerker Im- en Export zaken

Meer kennis blijven opdoen

Voorheen was Marlon in een totaal andere branche werkzaam wat minder met Douanezaken te maken had. Voor hem was dat dan ook even wennen in het begin. “In het begin was alles natuurlijk nieuw voor mij, ik ging er qua kennis compleet blanco in. Wel is het zo dat het wel een hele interessante omgeving is, waardoor je ook heel snel nieuwe dingen leert kennen. Bovendien wil ik blijven doorleren en mij blijven ontwikkelen. Zo ga ik volgend jaar beginnen aan de basisdeclarantenopleiding bij evofenedex. Op deze manier wil ik mijn kennis verder verbreden en betere ondersteuning aan klanten willen bieden.

Vraag? Neem direct contact op

Marlon Jochems
Im -en Export Servicedesk

Tel 088-55 22 152 E-mail Stuur een mail 

Deel deze post
Labels
Archief


“Uiteindelijk willen we het aangifteproces zo makkelijk en logisch mogelijk maken”